Volvo hakte twee jaar geleden de knoop door: de Zweedse constructeur, die sinds 2010 in handen is van het Chinese Geely, besliste niet meer te investeren in dieseltechnologie. Alleen bestaande modellen blijven verkrijgbaar met een zelfontbrander, tot de voorraad uitgeput is. De nieuwe S60 is de eerste nieuwkomer in het gamma die op die filosofie is gestoeld: hij is alleen nog te koop met benzinemotoren.

De S60 is nog om een andere reden een buitenbeentje. Volvo lanceerde hem terwijl de V60 al op de markt was. De breakversie verschijnt als eerste in de showroom en de berline pas later. Dat gebeurt zelden, maar onlogisch is het niet. De break is met voorsprong de populairste koetswerkversie in het gamma van de 60, zeker in ons land. Op tien verkochte 60's zijn acht breaks (V60) en dus maar twee berlines.

Het belette ons niet op pad te trekken met die toch wel sierlijke en lenige vierdeurs. We kregen de krachtigste versie mee, de T5 van 250 pk. De viercilinder met turbo schuift meer dan voldoende pit onder de rechtervoet. In zowat alle toerentallen is het gezwind accelereren. Geniet je daar af en toe eens goed van, dan is een gemiddeld verbruik van meer dan 8 liter geen uitzondering. Houd je het beschaafd en houd je de naald van de toerenteller in de buurt van het maximale koppel, dan lukt het om het verbruik te beperken tot 7 liter. Niet slecht voor een reiswagen als de S60.

Want dat doet de T5 het best: je in comfortabele omstandigheden over lange afstanden vervoeren. De passagiers achterin krijgen weelderig veel beenruimte. Op slechte wegen vonden we de demping iets te hard, maar we reden dan ook met een luxueuze R-Line-versie, die niet alleen een sportophanging krijgt, maar is uitgerust met grote velgen van 19 duim. Die hebben het altijd wat moeilijker met oneffenheden.

De grootste troef van de S60 is zijn instapprijs van 41.600 euro. Ga zoeken in de catalogus van de Duitse premiummerken en je zal voor een vergelijkbaar model al snel 3000 à 7000 euro meer betalen. Maar bij Volvo is het niet anders dan bij Mercedes, BMW en Audi: als je even niet oplet als je items op de optielijst aanvinkt, kijk je aan tegen een wel zeer stevige reële prijs.

Volvo S60 T5

Motor

4-cilinder, turbobenzine, 250 pk, 350 Nm bij 1800 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 240 km/u

0-100 km/u in 6,5 seconden

Normverbruik: 6,5 liter/100 km

Testverbruik: 7,8 liter

Emissie: 149 gr CO2/km

Instapprijs

41.600 euro

+

Stijlvol

-

Dure opties