Volvo Europa Truck in Gent (1,759 miljard euro omzet) is aan zijn derde general manager toe op één jaar, maar dat heeft niets met mismanagement of desorganisatie te maken. Twaalf jaar lang (1992-2004) leidde de Zweed Bent Calén de operaties. In 2004 werd hij voor een afgesproken interim-periode opgevolgd door Jan Ohlsson, die de weg mee hielp bereiden voor Patrick Collignon (42).
...

Volvo Europa Truck in Gent (1,759 miljard euro omzet) is aan zijn derde general manager toe op één jaar, maar dat heeft niets met mismanagement of desorganisatie te maken. Twaalf jaar lang (1992-2004) leidde de Zweed Bent Calén de operaties. In 2004 werd hij voor een afgesproken interim-periode opgevolgd door Jan Ohlsson, die de weg mee hielp bereiden voor Patrick Collignon (42). "Patrick is een echte doe-manager, die de fabriek van binnen en van buiten kent," zegt een naaste medewerker. Als de pas benoemde algemeen directeur zich door de fabriek begeeft, wordt het duidelijk dat zijn contact met de werkvloer de voorbije jaren intens is geweest. Elke arbeider wordt met de voornaam aangesproken en zelf laat hij zich alleen met Patrick aanspreken. De nieuwe nummer één had sinds 1998 de operationele leiding (productie) over de fabriek. "Ik ben hier toegekomen op 1 april 1995, op een ogenblik dat Volvo Europa Truck net zijn zwaarste crisis achter de rug had," vertelt Collignon. "Een radicale re-engineering bleek de redding." Volvo Europa Truck is een van de drie vrachtwagenfabrieken die Volvo telt in Europa. De twee andere fabrieken bevinden zich in Zweden. Volgens Collignon is het afleveren van maatwerk nu het geheim om te scoren in een bijzonder competitieve markt. "Voorts is het zaak om kwaliteit en productiviteit aan elkaar te koppelen. Op dat vlak kunnen we hier niet klagen. Ik heb hier nog geen dag staking gekend. We doen er alles aan om transparant te communiceren en wederzijds respect betonen is een pijler onder de fabriek."Na zijn studies voor industrieel ingenieur, behaalde Collignon een master in Manufacturing Engineering in het Amerikaanse Michigan. Hij begon zijn loopbaan in 1985 bij General Motors in Antwerpen, en deed voor zijn werkgever ook twee jaar ervaring op in de VS en Canada, waar hij kennismaakte met lean manufacturing. Tien jaar terug maakte hij de overstap van de berlines van GM naar de wegreuzen van de weg van Volvo. Patrick Collignon (42). Is: algemeen directeur Volvo Europa Truck in Gent. Vrije tijd: ski, robotica, virtuele realiteit. Karel CambienElke arbeider wordt met de voornaam aangesproken en zelf laat de topman van Volvo Europa Truck zich alleen met Patrick aanspreken.