De middelgrote pick-up zit in de lift. In 2016 zijn van dat type voertuig wereldwijd 2,2 miljoen stuks verkocht. Als de groei doorzet, dan komen we tegen 2026 uit bij een wereldmarkt van 3,2 miljoen pick-ups. Een indrukwekkende stijging van 43 procent. Dat is te danken aan contreien als Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Australië, toplanden voor dat type voertuig. Maar ook in Europa is de middelgrote pick-up al goed voor 140....

De middelgrote pick-up zit in de lift. In 2016 zijn van dat type voertuig wereldwijd 2,2 miljoen stuks verkocht. Als de groei doorzet, dan komen we tegen 2026 uit bij een wereldmarkt van 3,2 miljoen pick-ups. Een indrukwekkende stijging van 43 procent. Dat is te danken aan contreien als Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Australië, toplanden voor dat type voertuig. Maar ook in Europa is de middelgrote pick-up al goed voor 140.000 à 150.000 exemplaren per jaar. Zo komen we bij een tweede ontwikkeling: het imago van de pick-up is volop aan het veranderen. Natuurlijk kan de kleine zelfstandige er nog altijd een berg alaam mee transporteren. Maar ook bedrijfsleiders en consumenten lonken almaar vaker naar dit type voertuig. Een stoere pick-up staat niet mis op de parking van een sterrenrestaurant. Reden genoeg voor Mercedes om zich als eerste premiumconstructeur op dit terrein te begeven. Temeer omdat de ontwikkelingskosten best meevielen. Daimler werkt al een paar jaar intensief samen met de Renault-groep. Zo ontwikkelden de Duitsers en de Fransen samen de huidige Smart, die bij Renault als Twingo wordt verkocht. De kleinste dieselmotoren van Mercedes (de 1.5 en 1.6 turbo) zijn gebouwd op basis van een Frans motorblok. En met de Navarra heeft Nissan, al een paar jaar overgenomen door Renault, een dijk van een pick-up in het gamma. Op basis van dat beproefde ladderchassis bouwde Mercedes zijn X-Klasse, waarvan de lancering gepland is in november. De X-Klasse is niet alleen een beer van een auto (hij sleept tot 3,5 ton, vervoert tot 1,1 ton materiaal, raakt moeiteloos door ruw terrein of een rivier van 60 centimeter diep enzovoort). Het interieur ademt topkwaliteit dankzij uitstekende materialen en een afwerking zoals we die van Mercedes mogen verwachten. Tijdens een korte rit over rotsblokken en door diepe putten konden we de X-Klasse op geen enkel parasietgeluidje betrappen. Of hoe alles, van afwerking, akoestiek tot rijdynamiek (we scheurden er ook keihard mee over een klein circuit) of accessoires en hulpsystemen naar Mercedes-niveau is getild. Geslaagd met grote onderscheiding. Jo Bossuyt