Air France gaat in het offensief. In Brussel laten grote affiches weten dat de maatschappij vanop het Parijse vliegveld Charles De Gaulle naar alle windstreken vliegt. In L'Echo en De Financieel Economische Tijd kondigt ze vier nieuwe bestemmingen vanuit Brussel aan. Maar Air France is niet de enige maatschappij die werft. KLM is sinds einde oktober (nog vóór het Sabena-debacle) opvallend aanwezig in de media en adve...

Air France gaat in het offensief. In Brussel laten grote affiches weten dat de maatschappij vanop het Parijse vliegveld Charles De Gaulle naar alle windstreken vliegt. In L'Echo en De Financieel Economische Tijd kondigt ze vier nieuwe bestemmingen vanuit Brussel aan. Maar Air France is niet de enige maatschappij die werft. KLM is sinds einde oktober (nog vóór het Sabena-debacle) opvallend aanwezig in de media en adverteerde na het faillissement van Sabena met de boodschap dat reizigers met Sabena-tickets met de KLM meekonden _ mits ze een extra fee betaalden. Lufthansa werpt de lijn Brussel-Frankfurt in de strijd, waarbij Frankfurt de overstapplaats is naar andere verre bestemmingen. Austrian Airlines gaat van vier naar vijf vluchten per dag van Brussel naar Wenen. VLM verkondigt in radiospotjes dat het dagelijks van Zaventem naar Londen vliegt. De een zijn dood is dus de ander zijn brood. "Dat klopt, hoe vervelend het ook is," zegt Bas Ruben, directeur van KLM in ons land. Maar hij stipt aan dat de marketingactiviteiten van KLM niet opgezet zijn met het faillissement van Sabena in het achterhoofd. Aanvankelijk zou de Nederlandse maatschappij op 17 september gestart zijn met een grote campagne, maar door de gebeurtenissen op 11 september zijn die uitgesteld tot eind oktober. Op 7 november viel het doek voor Sabena. "Onze strategie was al uitgewerkt," aldus Ruben. De aanpassingen voor Sabena-passagiers werden ad hoc genomen, zonder de strategie geweld aan te doen. En dat blijkt te werken: "We hebben op de lijn Brussel-Schiphol anderhalve keer méér passagiers dan voorheen. Het gaat dan om passagiers die van Brussel naar Amsterdam gaan en vandaaruit verder vliegen." Bij Air France zouden de Sabena-perikelen de krantencampagne niet hebben beïnvloed. "Vier nieuwe lijnen start je niet zomaar op, dat vraagt enkele maanden voorbereiding," aldus Françoise Dessy, marketing & communications-manager van Air France in België. De affichecampagne (175 panelen in Brussel) is wél een reactie op het malheur van Sabena. "Dat is om de reizigers eraan te herinneren dat Air France vanuit Charles De Gaulle vliegt en om de Thalys-verbinding vanuit Brussel naar dat vliegveld onder de aandacht te brengen. Het is evident dat er een vraag is van passagiers, zeker op lange vluchten naar Afrika en Azië. Je moet reageren, het leven gaat door." Ad van Poppel