De educatieve lokroep van het regenwoud

SHE Consultancy nodigt uit voor een virtuele expeditie naar het regenwoud. Met Regenwoud.kom zette Karel Ameye een interactieve website voor 17- en 18-jarigen op. Een ambitieus project voor een moeilijke doelgroep.

“Het regenwoud van Costa Rica is slechts een aanleiding,” vertelt Karel Ameye, zaakvoerder van SHE Consultancy en projectleider van de site Regenwoud.kom. De site heeft het over duurzame ontwikkeling, de delicate balans tussen economie, natuur en samenleving. Daarmee combineert het project elementen uit de lessen geschiedenis, natuurkunde, economie of sociologie, en sluit het aan bij de roep naar vakoverschrijdend werk. Regenwoud.kom doet daarenboven een beroep op verschillende leermethodes, van de traditionele sessie in de klas tot een uitstap in de buurt én een virtuele expeditie naar Midden-Amerika. Want het gaat natuurlijk ook om een staalkaart voor het gebruik van ICT op de schoolbanken, vindt Ameye: “Het is lovenswaardig om in elke school voldoende pc’s te plaatsen, maar je moet er ook nog een inhoudelijke invulling aan geven. Dat was voor ons evengoed een uitgangspunt.”

Het project kreeg 600.000 euro steun van de Vlaamse overheid, genoeg voor Ameye om zich te omringen met 90 experts. “Zij zorgden voor de inhoud, want ik weet zelf niets van die zaken.” Het is, zo voegt hij er onmiddellijk aan toe, een vorm van valse bescheidenheid die hem in staat moet stellen met een open geest naar anderen te luisteren.

Moeilijke vertaling

Ecologie blijkt wel degelijk één van de pijlers in de carrière van Karel Ameye. Ooit was hij de eerste directeur van GreenpeaceBelgië, vandaag is hij nog steeds actief in verenigingen als Natuurpunt. In 1990 maakte Ameye de overstap naar Management Center Europe ( MCE), waar hij zich niet alleen mocht ontfermen over de marketing van het Brusselse opleidingscentrum, maar ook IT onder zijn hoede kreeg. “Dat leek logisch: om de marketing van MCE slagkracht te geven, had ik nood aan goede databanken, aan wat men nu CRM noemt.”

Regenwoud.kom, dat in september 2002 van stapel liep, kon dus steunen op ervaring in milieu, ICT, onderwijs en marketing. Ameye volgde bij het opstellen van het project een holistische aanpak, niet toevallig de H uit SHE – de andere letters staan voor Sustainabledevelopment en Education. “Ik geloof erg in het nut van een goed projectmodel, op voorwaarde dat je de stappen goed op elkaar kan laten aansluiten.” Ameye verwijst naar twee aparte disciplines die wel eens weinig compatibel blijken. Enerzijds zijn er pedagogen die perfect weten hoe ze informatie moeten aanbrengen en structureren, anderzijds marketeers die zich verdiepen in doelgroepen en communicatie. “Die overstap is de moeilijkste: hoe ga je van een doordacht educatief ontwerp naar een storyboard en een technische uitwerking die bij het doelpubliek aanslaat?”

Enthousiaste leerlingen

Volgens Ameye heeft die koppeling Regenwoud. kom voortgestuwd: “We zijn erin geslaagd om de complexe combinatie van zes onderwerpen en acht leervormen op een voor jongeren boeiende wijze te presenteren.” Onder meer antiglobalistengoeroe Noreena Hertz (professor aan de universiteit van Cambridge) droeg haar steentje bij in het discussieforum. Ze is enthousiast over de educatieve merites van het project.

Tegelijkertijd wisten Ameye en zijn medewerkers ook meer dan 4000 scholieren warm te krijgen voor de leermodules: “De uitwerking sprak de nochtans moeilijk te overtuigen doelgroep zeker aan. We hebben ons bovendien niet willen beperken tot ASO-leerlingen.” Met Regenwoud.kom ging hij bewust ook aankloppen bij technische scholen en instellingen voor bijzonder onderwijs. “Welke 17-jarige ligt er nu wakker van duurzame ontwikkeling? Toch hebben we gezien hoe leerlingen ook tijdens weekends de site bezochten. Blijkbaar heeft de site wel degelijk iets losgeweekt.”

Regenwoud.kom wil vakoverschrijdende leerstof aanbieden in een modern multimediajasje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content