FREDERIC EELBODE
...

FREDERIC EELBODEEven tellen. Een dertigtal auto's met een gemiddelde kostprijs van 75.000 euro. In totaal staat een kapitaal van 2,25 miljoen euro in de toonzaal van Extravaganza Motors in Temse. Er staan enkele Audi's en BMW's, maar de Porsches, Ferrari's en de Aston Martin springen het meest in het oog. Al ligt dat niet aan de kleur. Allemaal zijn ze donkergrijs, zwart of wit. "De meeste klanten kiezen voor grijs of zwart, een onopvallende kleur", zegt Van Beneden, de sales- en marketingverantwoordelijke van Extravaganza Motors. "Opzichtigheid mijden, is typisch voor Vlamingen. Die houden niet van geel of rood, ze willen niet opvallen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Italianen. Een geel of rood koetswerk is daar niet uitzonderlijk, in het oog springende spoilers evenmin. Het interieur van de Vlaamse auto mag meestal wel wat luxueuzer. Het leder, de afwerking, daar kiezen veel klanten wel voor het beste van het beste, een personal touch. En die kunnen wij aanbieden." Extravaganza verkoopt zowel nieuwe als bijna nieuwe wagens. "Onze grootste troef is onze onafhankelijkheid", zegt Van Beneden. "Voor elke klant zoeken we precies uit wat hij wil. We zijn niet afhankelijk van één merk, maar kunnen alle merken leveren. Het is niet uitzonderlijk dat iemand hier binnenkomt met het idee een Audi te kopen en uiteindelijk met een BMW wegrijdt omdat die beter voldoet aan zijn behoeftes. Wij vergelijken met de klant alle aspecten van de auto en leveren een auto volledig op zijn maat." "Onlangs kregen we een bejaard koppel over de vloer dat een Mercedes E-klasse wilde kopen, een grote bak. De man zit in een rolstoel en ze wilden een ruime auto waarin ze de rolstoel gemakkelijk konden opbergen. Uiteindelijk hebben die mensen een Mercedes Vito gekocht, een bestelwagen." "We verkopen ook een Audi A3 of BMW1, maar dat is meestal voor de kinderen of de medewerkers van een klant of zijn bedrijf. Het gros van onze klanten zijn dertigplussers, mensen die hun boterham hebben verdiend en zichzelf een cadeautje gunnen, een beloning voor het harde werken. Vaak dromen ze al jaren van een sportwagen of een mooie bolide. Voor hen zijn wij een soort droomfabriek." En dat speeltje mag wel wat kosten. "Een Ferrari koop je niet om iedere week naar de supermarkt te rijden. Bij veel mensen komt de Ferrari alleen in de zomer buiten of om op circuits te rijden." Voor hen organiseert Extravaganza ook events. "Onlangs hadden we een circuitdag voor onze klanten met een Ferrari FF of Ferrari California. Daarop nodigen we slechts een twintigtal klanten uit. Zoiets mag geen massa-event worden, maar moet selectief blijven. Onze klanten houden van het clubgevoel, ze zijn graag samen met gelijkgestemden. Zo'n samenkomst is ook een belangrijk netwerkevent." Trackdays, uitstappen, toeristische rally's en dergelijke passen bij de persoonlijke aanpak die Extravaganza beoogt. "Onze grootste concurrenten zijn de concessiehouders, maar daar ben je veelal een nummer. Een medewerker noteert het model, somt de opties op, berekent je korting en maakt een printje. That's it. Wij ontvangen de klanten in een eigentijdse, persoonlijke setting. Geen glazen bokaal aan een drukke steenweg. We begeleiden de klanten bij de keuze van een geschikte wagen en doen ook aan nazorg. We houden echt contact, telefoneren regelmatig. Sommige klanten springen spontaan binnen als een nieuw model gearriveerd is." De mogelijkheden voor een personal touch zijn natuurlijk groter bij een Aston Martin dan bij een Skoda Fabia. En duurder. "Een mooie Duitser is degelijk, die is af, maar ook een tikje saai", zegt Van Beneden. "Britse of Italiaanse wagens zijn veel specialer. Die zijn eigenwijzer, gedurfder, soms ook spuuglelijk. Maar je rijdt dan wel met een auto met een bijzondere look, een auto die meer emotie uitstraalt." "Een Porsche is ondertussen een maatschappelijk aanvaarde sportwagen en lijkt niet erg opzichtig meer. Terwijl je toch gauw moet rekenen op 100.000 tot 120.000 euro, de prijs van een klein appartement dus. Voor een mooi uitgeruste Ferrari kom je al snel aan de prijs van een huis." De speciaalste wagen die Extravaganza al verkocht? "Een Rolls-Royce. Dat is in niets te vergelijken met een andere wagen. Bentley komt wel in de buurt, dat zijn ook fantastische wagens. Van Jaguars houden we minder, al verkopen we ze wel af en toe. Het is een mooi koetswerk, maar bij de X-types zit maar een Ford Mondeo onder de kap." "Je kan ons niet vergelijk met een dubieuze garagehouder die tien versleten Porsches rond zijn chalet heeft staan", bezweert Van Beneden. "Philippe Jouret is in 1993 met Extravaganza Motors begonnen. Wij verkopen alleen tweedehandswagens waarvan we de volledige geschiedenis kennen. Vaak zijn het auto's die we overgenomen hebben van klanten of komen ze van constructeurs. Sowieso testen we ze op minstens 80 punten." De dienst na verkoop besteedt Extravaganza volledig uit. "We werken daarvoor samen met de officiële kanalen en betrouwbare partners. Ook voor de courante financiële diensten of verzekeringen bijvoorbeeld. Alarmen zijn in peperdure wagens geen overbodige luxe, maar bij diefstal volstaat tegenwoordig een telefoontje om een auto te laten stilvallen." En de crisis? "Wij merken er niet veel van. 2008 was zelfs ons topjaar, misschien ook omdat we onze nieuwe gebouwen toen in gebruik namen. Uit de inschrijvingscijfers van exclusieve merken blijkt trouwens dat ze zeker niet achteruitgaan. Ook de recente veranderingen van de verkeersbelasting (BIV) zijn niet echt in ons nadeel. De CO2-uitstoot vormt de basis van de belasting en die kan oplopen, maar de impact daarvan is in ons segment minder te voelen." Voor een mooi uitgeruste Ferrari kom je al snel aan de prijs van een huis.