De markt van de gemotoriseerde tweewielers groeit. Tussen januari en eind november 2011 werden 2,5 procent meer nieuwe motoren en scooters ingeschreven in vergelijking met dezelfde periode in 2010. Er kwamen in de eerste elf maanden van 2011 24.350 nieuwe scooters en motoren op de weg. In 2010 stopte de teller bij 23.754 stuks. Achter die cijfers gaan enkele grote verschuivingen in de sector schuil. Twee belangrijke zijn de dalende populariteit van de Japanse merken en een verschuiving van motorfietsen naar scooters.
...

De markt van de gemotoriseerde tweewielers groeit. Tussen januari en eind november 2011 werden 2,5 procent meer nieuwe motoren en scooters ingeschreven in vergelijking met dezelfde periode in 2010. Er kwamen in de eerste elf maanden van 2011 24.350 nieuwe scooters en motoren op de weg. In 2010 stopte de teller bij 23.754 stuks. Achter die cijfers gaan enkele grote verschuivingen in de sector schuil. Twee belangrijke zijn de dalende populariteit van de Japanse merken en een verschuiving van motorfietsen naar scooters. Tientallen jaren hebben de vier grote Japanse merken - Honda, Yamaha, Kawasaki en Suzuki - de markt gedomineerd. Tegen het einde van de vorige eeuw hadden ze een marktaandeel van zo'n 70 procent. Dit jaar geraken ze niet verder dan iets meer dan 30 procent (zie tabel Japanners geven marktaandeel prijs) De Europese motorfietsenbouwers (BMW, KTM, Ducati, Triumph...) hebben het jongste decennium wel aan de weg getimmerd met fraaie modellen die de concurrentie met de Japanners gemakkelijk aankunnen, maar ze hebben niet echt geprofiteerd van de terugval van Honda & co. BMW is met een aandeel van 8 procent het enige Europese pure motormerk dat in de top tien staat. Samen hebben BMW, KTM, Ducati en Triumph iets meer dan 15 procent van de markt in handen. De grote winnaars op de markt van de gemotoriseerde tweewielers zijn de scooterfabrikanten uit Italië en het Verre Oosten (Taiwan, China). Het Italiaanse Vespa, het Taiwanese SYM en Kymco en het Belgisch/Chinese Neco hebben samen 31 procent van de markt in handen en komen daarmee op gelijke hoogte met de Japanners. Het aandeel van de scooters in de top tien is nog hoger, want ook Honda en Yamaha hebben enkele scootermodellen in hun aanbod. Wat is er aan de hand in motorland? De Belgen kiezen duidelijk voor de scooter als goedkope en praktische mobiliteitsoplossing. De overheid heeft de toegang tot de gemotoriseerde tweewieler het afgelopen decennium gemakkelijk gemaakt. Wie minstens twee jaar in het bezit is van rijbewijs B mag zonder bijkomend examen de weg op met een scooter of motor met maximaal 125 cc cilinderinhoud en een vermogen van minder dan 15 pk. De 125cc-scooter is vooral een (rand)stedelijk fenomeen. Daar is zo'n tweewieler een interessant alternatief voor de auto. Hij is niet alleen goedkoper in aanschaf en verbruik, je komt je er in het drukke stadsverkeer bovendien nog mee vooruit, wat van de auto niet altijd gezegd kan worden. "Met zo'n scooter ga je echter niet elke dag 70 kilometer rijden, wel 20 of 30 kilometer", zegt Michael Ras, marketingverantwoordelijke van Piaggio Benelux. Op de snelweg is een 125 cc-scooter minder praktisch. Bij vlot verkeer halen de meeste 125 cc-exemplaren een top van ongeveer 100 kilometer per uur. Dan staat het gas wel wijd open en heb je geen reserve meer. De scooter rijdt dan meestal op het rechterbaanvak tussen de vrachtwagens. Voor grotere afstanden is de motorfiets of een scooter met meer cc's en dus meer vermogen een betere oplossing. Daar heb je een rijbewijs A voor nodig. Alleen wie een rijbewijs B van voor 1989 op zak heeft, kan zonder extra examen met een '125 cc-plus' de weg op. De jongste jaren is het aandeel van de scooter in die 'zwaardere' categorie gestegen tot 11 procent. Voor 2012 groeit ook het aanbod van die zogenaamde motorscooters. Tot voor kort hadden vooral Suzuki, Honda en Yamaha die zwaardere scooters in hun aanbod, maar nu komen ook de Zuidoost-Aziatische en Italiaanse merken met scooters van meer dan 500 cc op de markt. Ook BMW lanceert zich op die markt. Wie stapt over op die zwaardere motorscooter? Raoul De Frangh, tot eind vorig jaar general manager BMW Motorrad in ons land en nu met vervroegd pensioen, onderscheidt drie groepen motor-scooterrijders. Een deel van de motorrijders neemt voor woon-werkverkeer een scooter. Een andere groep zijn de 125 cc-rijders die een 'upgrade' doen. En dan zijn er nog de automobilisten die de auto ruilen voor de scooter. "Dat zijn mensen die het beu zijn met de auto stil te staan", zegt hij. Michael Ras stelt dat mensen die enkele jaren niet met de motor gereden hebben, nu kiezen voor een motorscooter. Ook Thomas Vanoutryve (Suzuki Belgium) ziet dat gebeuren: "Je ziet dat doorgewinterde motorrijders die al 20, 30 jaar rijden, nu het comfort en gebruiksgemak van de scooter appreciëren." In de motormarkt kiezen de kopers ook voor meer praktische basicmotoren. Zogenaamde naked bikes die niet te duur zijn en waarmee je gemakkelijk door het verkeer laveert. De basic/roadster is goed voor 13,7 procent van de inschrijvingen. De tendens is echter dalend: twee jaar geleden was het aandeel van die motoren nog 18,2 procent. Voor woon-werkverkeer nemen motorrijders de jongste jaren ook vaak de reisenduro's, zoals de BMW R1200GS. Dat is een motor met een hoog passe-partoutgehalte, legt Raoul De Frangh uit. "Je kan er in de stad nog mee manoeuvreren, je kan er sportief mee rijden, je kan ermee toeren. Het zadel is comfortabel en een windscherm beschermt je." Timmy Smets, motorcycle sales manager van Honda Belgium, wijst erop dat de trend in de markt van gemotoriseerde tweewielers van fun naar ' commuting' is gegaan. De funcategorieën staan zwaar onder druk, zeker die van de sportieve motoren. Voor Timmy Smets is het duidelijk dat de motor- en scooterrijder anno 2012 anders is dan die van pakweg 1995. "Vroeger was de klant gepassioneerd door de motor. Het was een ' way of life'. Dat is nu veel minder het geval. Het gaat nu om mobiliteit. De mensen kopen geen supersportmotor meer, maar een toegankelijke motor of een scooter." Een van de weinige funsegmenten die stand houden, is dat van de custommotoren. Dat is het Harley-Davidson-effect. Ondanks de crisis blijft Harley-Davidson in ons land groeien. Die motor is nog altijd een hebbeding voor babyboomers die het Easy Rider-gevoel willen ervaren. Maar de bestverkochte Harley-Davidson is geen pure custom bike, maar de XR1200, de meest praktische Harley, ook geschikt voor woon-werkverkeer. AD VAN POPPEL"Vroeger was de klant gepassioneerd door de motor. Het was een 'way of life'. Nu gaat het vooral om mobiliteit" Timmy Smets (Honda Belgium)