Bij Aliplast zijn ze het vieren gewoon. De inkomhal is rijkelijk versierd met onderscheidingen. De Leeuw van de Export hangt er vredig naast de verschillende Trends Gazellen-diploma's. Drie jaar geleden werd de producent van profielen voor aluminium ramen en deuren ook genomineerd voor de verkiezing van Onderneming van het Jaar, maar die eer moest het toen laten aan het beursgenoteerde Resilux. Met de trofee van Trends Gazellen Ambassadeur bij de middelgrote Oost-Vlaamse bedrijven is nu ook Maxibel in de prijzen gevallen. Het dochterbedrijf heeft zich gespecialiseerd in de extrusie van aluminiumprofielen.
...

Bij Aliplast zijn ze het vieren gewoon. De inkomhal is rijkelijk versierd met onderscheidingen. De Leeuw van de Export hangt er vredig naast de verschillende Trends Gazellen-diploma's. Drie jaar geleden werd de producent van profielen voor aluminium ramen en deuren ook genomineerd voor de verkiezing van Onderneming van het Jaar, maar die eer moest het toen laten aan het beursgenoteerde Resilux. Met de trofee van Trends Gazellen Ambassadeur bij de middelgrote Oost-Vlaamse bedrijven is nu ook Maxibel in de prijzen gevallen. Het dochterbedrijf heeft zich gespecialiseerd in de extrusie van aluminiumprofielen. Het groeiparcours van Aliplast is indrukwekkend. Toen Johan Verstrepen negen jaar geleden de deur achter zich dichtsloeg bij concurrent Reynaers Aluminium om CEO te worden bij Aliplast, werkten er in het bedrijf niet meer dan 50 mensen. Dat aantal is al aangedikt tot zo'n 1300. Verticale integratie, zo heet de succesformule. Daarmee heeft Verstrepen zijn revanche beet, want bij Reynaers Aluminium geloofden ze niet in die strategische keuze. De snelle groei van Maxibel is natuurlijk voor een groot stuk te danken aan de expansie bij Aliplast, al gaat die stelling steeds minder op. Aanvankelijk ging de volledige productie nog naar het moederbedrijf, maar Maxibel heeft de voorbije vijf jaar zijn activiteiten fors gediversifieerd, waardoor nu al 80 % van de productie naar derden gaat. Machinebouwers, ladderfabrikanten en de transportsector zijn de voornaamste klanten. Ruim de helft van de omzet wordt al in het buitenland gerealiseerd. Met een groei van 20 % was 2004 een bijzonder goed jaar voor Maxibel en Johan Verstrepen is er nu al van overtuigd dat er dit jaar opnieuw 20 % zal bijkomen. Het Angelsaksische buy-outfonds Electra Partners Europe verwierf eind 2003 een controlebelang van 72 % in de groep. De stichtende familie Blijweert behield 15 %, gedelegeerd bestuurder Johan Verstrepen stapte voor 8 % in het bedrijf. Het resterende pakket aandelen kwam in handen van het management. De wissel in de kapitaalstructuur was ongetwijfeld een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf, maar op de werkvloer was daar nauwelijks iets van te merken. "Operationeel is er niets veranderd," beklemtoont Verstrepen, die er prat op gaat dat hij nog altijd zelf zijn koffie zet. "Maandelijks zitten we wel samen met de mensen van Electra en daar wordt de strategie verder uitgestippeld."Eind 2004 kwam er een management buy-out bij Colors, de industriële aluminiumlakkerij van de Aliplast-groep. "Bij Maxibel is dat uitgesloten," repliceert Johan Verstrepen. "De extrusie van aluminiumprofielen is een kernactiviteit van de groep, de lakkerij was dat veel minder."Binnen de groep heeft Maxibel twee zusterbedrijven, die een gelijkaardig product maken. Het verzorgingsgebied van elke productie-eenheid reikt zowat 800 kilometer ver, zodat er van de fabriek in Montpellier niet meteen een bedreiging uitgaat. Dat is anders voor Aliplast Axiang Aluminium in de Chinese provincie Zhejiang, dat voorlopig de interne markt en de overzeese gebieden bedient. Johan Verstrepen is gecharmeerd door de Chinese vestiging, die volgens hem uitblinkt door een snelle levering, een hoge werkethiek en lage lonen. "Een volledige verhuizing van de productie naar het Verre Oosten staat momenteel niet op onze agenda," aldus de gedelegeerd bestuurder. Dirk Van ThuyneVerticale integratie, zo heet de succesformule.