Volkswagen lanceerde de viercilinder vorig jaar op het autosalon van Frankfurt, en biedt hem sindsdien aan in de Touran en Golf Plus. En neen, een week lang vermoedden we op geen enkel moment dat we met maar een 1.4 benzine reden. Vrienden en kennissen met wie we het raadspelletje speelden, gokten op minstens een 1.8 of tweeliter. Het ding is namelijk 140 pk sterk, met een maximaal koppel van 220 Nm. Goed voor de prestaties van veel dikkere motoren.
...

Volkswagen lanceerde de viercilinder vorig jaar op het autosalon van Frankfurt, en biedt hem sindsdien aan in de Touran en Golf Plus. En neen, een week lang vermoedden we op geen enkel moment dat we met maar een 1.4 benzine reden. Vrienden en kennissen met wie we het raadspelletje speelden, gokten op minstens een 1.8 of tweeliter. Het ding is namelijk 140 pk sterk, met een maximaal koppel van 220 Nm. Goed voor de prestaties van veel dikkere motoren. De acceleraties zijn vinnig, hoge snelheden op de autoweg voelen heel normaal aan. De motor is ook in alle omstandigheden even soepel. Niet het minst omdat een koppelwaarde van 200 Nm beschikbaar is over een heel ruime zone van 1250 tot 6000 toeren per minuut: het voelt inderdaad aan als een degelijke diesel, die ook al laag in de toeren veel stuwkracht levert. Terwijl het gemiddelde verbruik tijdens onze test, met heel normaal rijgedrag (minstens 120 op autowegen, bijvoorbeeld) beperkt bleef tot zeven liter. De Duitsers krijgen dat voor mekaar met, in een notendop, één: een dubbele drukvoeding. Een turbo en daarnaast ook nog eens een mechanisch aangedreven compressor. Die laatste zorgt voor extra adem en kracht in de lage toerentallen, daar waar de turbo niet optimaal functioneert. Beide druksystemen vullen elkaar dus perfect aan. Twee: de rechtstreekse benzine-inspuiting, een technologie die Volkswagen ook al heel vroeg toepaste bij dieselmotoren, zorgt nu ook in de benzinemotoren voor een veel efficiëntere verbranding. Voor deze nieuwe generatie motoren gebeurt die inspuiting zelfs onder extreem hoge druk. Het resultaat is een motor die veel meer vermogen levert, ondertussen ook minder verbruikt en een lagere uitstoot heeft. Bovendien reikt de elektronica ruime mogelijkheden aan om de motor naar wens af te stellen: zo is er zelfs een versie van deze 1.4 met...170 pk en 230 Nm. Waarden die je verwacht van een benzinemotor met een cilinderinhoud van minstens 2,3 liter, die dan ook minstens 20 procent meer verbruikt. Meer moet dat niet zijn om een Golf Plus of Touran aan te drijven. Of: hoe downsizing een deugd kan zijn. Wie pakweg vijf jaar geleden op café zo'n technische specificatie voor kleine benzinemotoren had durven voorspellen, verliet het etablissement met pek en veren. De milieuproblematiek zorgt er inderdaad voor dat de Europese constructeurs hun grenzen blijven verleggen. En wij, we zullen met almaar kleinere motoren rondtoeren. Zonder dat we dat merken aan het rijgedrag van de auto. CILINDERINHOUD: 1390 cc (2 versies). KLEPPEN PER CILINDER: 4. DRUKVOEDING: compressor en turbocompressor. VERMOGEN (KW/PK): 103/140 en 125/170 bij 6000 omwentelingen per minuut. ACCELERATIE 0 TOT 100 KM/U: 7,9 en 9,3 sec. ACCELERATIE 80 TOT 120 KM/U in de 5de versnelling: 9 en 8 sec. TOPSNELHEID: 202 en 220 km/u. GEMIDDELD VERBRUIK: 7,2 liter. CO2-UITSTOOT: 163 en 173 gr. Jo Bossuyt