Hyundai heeft in Europa een hele weg afgelegd. Vandaag wordt het Koreaanse merk geperci-pieerd als betrouwbaar en synoniem met kwaliteit. Ooit was het wel anders, maar marketing en degelijke producten hebben het schip vlot gekregen. In dat proces lag ook een belangrijke rol weggelegd voor de Santa Fe en later de iets kleinere Tucson, twee SUV's die in volle terreinwagengekte op de markt kwamen.
...

Hyundai heeft in Europa een hele weg afgelegd. Vandaag wordt het Koreaanse merk geperci-pieerd als betrouwbaar en synoniem met kwaliteit. Ooit was het wel anders, maar marketing en degelijke producten hebben het schip vlot gekregen. In dat proces lag ook een belangrijke rol weggelegd voor de Santa Fe en later de iets kleinere Tucson, twee SUV's die in volle terreinwagengekte op de markt kwamen. En Hyundai heeft ambitie, want het wil zich in de top vijf van 's werelds grootste constructeurs nestelen. Dat doet het door zijn modellen perfect af te stemmen op de markt waarin ze terechtkomen. Zo opende Hyundai in 2003 al een Europees designcentrum in het Duitse Rüsselsheim, waar modellen worden getekend die in de eerste plaats Europees moeten lijken. Daarnaast probeert Hyundai zich ook te onderscheiden met een standaarduitrusting die van actieve veiligheid een prioriteit maakt. Zo is niet alleen de middenklasser i30 maar ook deze kleinere i20 standaard uitgerust met zes airbags en een paar elektronische waakhonden. Zoals ABS om de wielen niet te laten blokkeren tijdens volvoets remmen, tractiecontrole om de aandrijfwielen niet te laten spinnen, en ESP om de auto stabiel te houden. Vooral dat laatste is uitzonderlijk voor auto's in deze (prijs)klasse. ESP staat immers doorgaans op de optielijst, voor een meerprijs van 250 à 500 euro. Niet eens zo'n grote investering, akkoord. Alleen ligt de modale consument daar niet wakker van, zodat hij veel liever items van de optielijst plukt die zijn comfort vergroten, zoals airco. Fout is dat. Onderzoek geeft immers aan dat 60 procent van de dodelijke ongevallen het gevolg is van een slippartij. En slippen, dat is precies wat het ESP kan vermijden als de auto te snel door de bocht gaat of verrast wordt door een nat wegdek, bijvoorbeeld. Anders bekeken: een levensreddende technologie als ESP zou altijd standaard moeten zijn, zoals in de i20. Wat er trouwens ook aankomt: vanaf 2011 verplicht de Europese wetgeving de aanwezigheid van ESP in elk nieuw automodel. Modellen die voor 2011 al op de markt waren, moeten pas vanaf 2014 standaard met ESP worden geleverd. We reden met de 1.4 CRDi in zijn minst krachtige versie van 75 paarden, en ontdekten een aangename kleine auto met verrassend veel binnenruimte en een behoorlijke koffer. De kleine diesel is wel wat lawaaierig en de vering niet wat u gewoon zult zijn als u met een Franse auto uit deze klasse rijdt. Maar, niet onbelangrijk: Hyundai geeft vijf jaar volledige garantie. En neen, we slipten geen enkele keer. + ESP is standaard - Lawaaierige diesel Jo Bossuyt