DE DEFINITIEVE DUNK

Dunken, shooten, blokken… De veertigjarige Frank Pieters kent al die basketbaltermen. Hij is in zijn spelerscarrière, die hij tien jaar geleden heeft afgesloten, echter nooit hoger geraakt dan eerste provinciale. Scoren met een dunk is het spectaculairste wat je kan beleven in basketbal, Frank Pieters heeft dat nu ook gedaan in zijn professionele loopbaan. Sinds 1 februari van dit jaar is hij general manager geworden van GlaxoWellcome, waar hij ook het vierkoppig executive committee zal leiden.

Dat er geen fusie kwam met SmithKline Beecham is misschien jammer voor hem, want Pieters heeft ervaring met dit soort fusies. Van maart tot juni 1995 was hij een belangrijk lid van de Integration Task Force GlaxoWellcome. “We hebben toen de fusie van Glaxo en Wellcome zeer snel ingevoerd en zonder nefaste gevolgen, wat niet overal even goed gelukt is,” zegt Frank Pieters.

Zes jaar eerder was Pieters binnengekomen bij Glaxo als business unit manager. Dat hij in de farmaceutica beland is, was niet zo evident en zeker niet zijn eerste ambitie. Frank Pieters studeerde in 1979 af als licentiaat lichamelijke opvoeding aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij ging meteen aan de slag bij de nv Toral in Nieuwpoort als diensthoofd sport en recreatie. Zijn taak: sportinfrastructuur ontwikkelen en uitbaten in vakantiedorpen aan de kust, én het project Groendyk-Oostduinkerke ontwikkelen samen met de eigenaar Paul Lambert. Maar in februari 1981 ging Toral failliet. In afwachting van een mogelijke heropstart deed hij allerlei zaken: van een maand lesgeven als leraar lichamelijke opvoeding tot een seizoen trainer-coach van diverse jeugdploegen van Sunair Oostende Basketbal Club.

In januari 1984 werd hij artsenbezoeker bij SMB, een Belgisch farmaceutisch bedrijf. “Ik zocht verkoopervaring, maar mijn hoofdidee was zinvol bezig zijn in afwachting van een terugkeer naar de wereld van de vakantieparken.” Maar Pieters kreeg de smaak van de farmacie te pakken en maakte bovendien een snelle opgang: van artsenbezoeker over field assistant en district manager naar marketing & sales manager in november 1987. En toen kwam in november 1989 de overstap naar het grote Glaxo. “Ik werd business unit manager (voor astma- en migraineproducten),” zegt hij. “Dat was qua functie een stap terug, maar een stap vooruit qua uitdaging.” En ook in Glaxo ging het goed vooruit: na een kleine drie jaar division manager en vanaf mei 1993 director marketing & sales.

In maart 1995 werd Glaxo GlaxoWellcome. Na de integratiefase nam Pieters opnieuw zijn functie van directeur marketing & sales op. Om bijna vier jaar later general manager te worden. Een nieuw gecreëerde functie.

Wat blijft er inmiddels over van de eerste passie: de sport en de vakantieparken? Niet zo erg veel. “Ik doe sporadisch nog aan fitness of golf.” Maar de roots verloochenen, dat doet hij niet. Oostendenaar Pieters is tijdens de weekends vaak terug te vinden aan de kust, waar hij sinds enige tijd een tweede woonplaats (Knokke) heeft. Oostendenaars vergeten nooit de zee.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content