Hermès is het niet. Al was het maar omdat dit prestigieuze merk het enige ter wereld is dat dassen uit twee stukken stof maakt. De dassen van Breuer zijn van drie stukken stof gemaakt, elk stuk is op een speciale manier geknipt, vanuit een zeer specifieke invalshoek. "Dat is de traditie van ons merk. En het is dankzij deze snijtechniek dat onze dassen nooit opkrullen tijdens het dragen", aldus Alain Breuer, zoon van Eric Breuer en broer van Walter.
...

Hermès is het niet. Al was het maar omdat dit prestigieuze merk het enige ter wereld is dat dassen uit twee stukken stof maakt. De dassen van Breuer zijn van drie stukken stof gemaakt, elk stuk is op een speciale manier geknipt, vanuit een zeer specifieke invalshoek. "Dat is de traditie van ons merk. En het is dankzij deze snijtechniek dat onze dassen nooit opkrullen tijdens het dragen", aldus Alain Breuer, zoon van Eric Breuer en broer van Walter. Breuer blijft een product voor mensen die weten wat ze kopen. Dat de Belgische mannen weten welke das ze kopen, mag blijken uit het feit dat Breuer bij ons 7% van zijn omzet haalt (35% in Frankrijk en 58% in de rest van de wereld). In België worden jaarlijk meer dan 20.000 dassen verkocht, en bijna evenveel bandana's (dat zijn zijden doekjes van 70 op 70 cm). De zeven verkooppunten in België zijn allesbehalve lukraak gekozen. Wat dacht u van het chique Degand in Brussel? De verkoopprijzen liggen tussen de 1750 frank voor een wollen das, tot 2350 frank voor een echte jacquard. Voor een das in bedrukt zijde betaal je 1950 frank. Breueris niet zomaar een dassenfabrikant. Met een totaal van bijna één miljoen dassen per jaar, behoort dit productiehuis tot de allergrootste ter wereld. Binnen de categorie van luxedassen uiteraard.Walter Breuer - voor de gelegenheid zonder das! - stelt het bedrijf voor, en doet dat onder een monumentaal kunstwerk van de hand van kunstenaar César die in 1992, ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het bedrijf, een soort kubus vol dassen ontwikkelde. "De productie van dassen zal wereldwijd afnemen. Nu zitten we nog aan zo'n zes miljoen per jaar. Maar dat daalt", geeft Alain Breuer toe. "Maar de das zal nooit verdwijnen. Zeker niet de topklasse. Die straalt prestige uit. Maar ja, 25 jaar geleden telde Frankrijk nog meer dan 100 ateliers. Nu zijn dat er nog een tiental."Het was zo rond het jaar 1880 dat de vlinderstrik en het kanten befje plaats moesten ruimen voor de das. En sindsdien heeft die das - of kravat - ook het een en ander moeten incasseren. "Vooral de casual kleding doet ons voor een deel de das om", vertelt Alain. De komst van de polo's is daar niet vreemd aan (jaren '30, Lacoste, Fred Perry...), en de jeans (jaren '50) natuurlijk. Gevolgd door de rolkraagrages, de Mao-kraagjes, de geliefde grootvadershemden zonder kraag. En niet te vergeten de bonte bloemetjeshemden (jaren '60), waarop geen enkele das past. "Halfweg jaren negentig kwam dan de friday wear aanwaaien. Het kaderpersoneel gooide de das op vrijdag overboord." De kravatkomt dus van de Kroaten ( cravate-croate). In het leger van Lodewijk XIV zaten namelijk een aantal Kroatische soldaten. En die hadden, als teken van herkenning, een doekje rond hun nek gebonden. In een mum van tijd werd de gewoonte overgenomen, onstonden er allerlei knopen, waren er verschillende stoffen voorhanden. Met de evolutie van de mode, evolueerde ook de das. De das die Max Breuer in de tweede helft van de 19de eeuw in Wenen - waar het atelier zich toen bevond - voorstelde, lijkt sterk op die van vandaag. En heeft de wereld veroverd. De das is sindsdien niet meer grondig veranderd, op enkele centimeter na. Eric, vader van Alain en Walter Breuer herinnert zich nog dat de breedte van het onderste deel van de das in de jaren '70 maximaal 14 cm bedroeg. Vandaag is dat 9 cm. De bovenzijde, ter hoogte van de knoop, is dan weer breder dan vroeger; en de lengte van de das bedraagt 144 cm. De collectie van deze winter kenmerkt zich door eenvoud. Weinig motieven, natuurlijke effecten (mengeling van zijde en wol, zuiver wol, puur kasjmier of katoen); overwegende kleuren zijn grijs en kastanjebruin-beige.Breuer telt 1000 verkooppunten in de wereld. De boetiek in de Parijse rue de Rennes is de belangrijkste, en de enige waar ook hemden verkocht worden. Maar in alle boetieks wereldwijd zijn ook andere producten van Breuer te verkrijgen. Van polo's totT-shirts, handtassen en koffers, bretellen, boxer-shorts, bandana's, sjaals en foulards. Maar alles draait om de das. Of beter gezegd: om de kwaliteit. SERGE VANMAERCKE