De dakwerker die Zulte-Waregem naar eerste klasse loodste

Dirk Van Thuyne Freelance journalist

Willy Naessens is marktleider in dakwerken, maar minstens zo belangrijk is de promotie van zijn voetbalclub naar eerste klasse. Stopt Naessens behalve zijn tijd ook al zijn centen in SV Zulte-Waregem?

Voetbalclub SV Zulte-Waregem promoveert volgend seizoen naar eerste klasse. Het bedrijf van voorzitter Willy Naessens speelt al veel langer in de hoogste afdeling, want Dakwerken Naessens is al een tijdje onbedreigd marktleider in zijn niche: dakbedekking. De sportieve successen hebben de nuchterheid van de Zultenaar nauwelijks aangetast. Wordt het budget van de club ruim verdubbeld tot 3,5 miljoen euro, waarmee de ploeg alvast op budgettair vlak een stevige middenmoter moet zijn, de inbreng van de voorzitter blijft onveranderd op een paar duizend euro. “Wij willen bestuur en sponsoring duidelijk gescheiden houden,” zegt Willy Naessens over de eigenzinnige strategie van SV Zulte-Waregem. “Het is ongezond voor een club wanneer de grote geldschieters te zwaar doorwegen op het beleid.”

Voor Willy Naessens is voetbal altijd al een hobby geweest. Zijn ouders baatten het voetballokaal van Zulte Sportief uit en zelf was hij een verdienstelijke linkermiddenvelder die op een haartje na een transfer naar Kortrijk Sport – dat toen in tweede klasse speelde – miste. Nu al is het duidelijk dat de promotie van SV Zulte-Waregem ook een ware aanslag op de agenda van de 56-jarige ondernemer inhoudt. Tot nu toe stak hij wekelijks zowat vijftien uur in zijn club, maar dat tijdsbestek zal binnenkort ongetwijfeld verdubbelen. Met de glimlach blijft de Oost-Vlaming de media-aandacht ondergaan. Het valt niet meteen te vrezen dat zijn bedrijvengroep daaronder zal lijden. De operationele leiding is de facto al een tijdje in handen van zoon Steven, die komend weekend 34 jaar wordt. Dochter Vicky staat in voor de personeelsadministratie.

Jagen op personeel

De ambitie heeft Steven alvast van zijn vader geërfd: op termijn wil hij in elke provincie een uitvalsbasis hebben. De oprichting van dochterbedrijf Westvlaamse Dakwerken in Roeselare en de overname begin dit jaar van De Vroe in Merelbeke (3,25 miljoen euro omzet en 25 medewerkers) betekenen de eerste stappen in die nieuwe strategie. Op die manier hoopt Naessens te vermijden dat de ploegen urenlang in het verkeer vastzitten. Grote klanten als Matexi, Groep Huyzentruyt en Durabrik rekenen immers op een just-in-time-service: vandaag de ruwbouw gedaan, morgen moet het dak erop. Om niet verrast te worden door de weersomstandigheden, heeft Naessens overigens een abonnement bij het KMI – kostprijs: 150 euro per kwartaal – waardoor zij on line de weerbeelden kunnen consulteren.

Grote projectontwikkelaars zijn goed voor zowat 70 % van de 2000 daken die Naessens elk jaar afwerkt, maar ook de particuliere markt wordt niet verwaarloosd. Om het risico nog meer te spreiden, werkt de groep bovendien aan een diversificatie van de activiteiten. Met de overname van asfaltwerken Vanlerberghe eind vorig jaar werd Naessens actief in het segment van de platte daken. Sinds 2003 stort het bouwbedrijf zich ook op de markt van het ontmossen en onderhouden van daken. Zo worden de daken van alle Oost- en West-Vlaamse ING-kantoren door de werknemers van Naessens preventief onder handen genomen. Intussen lopen er ook onderhandelingen met Fortis.

Een luchtballon en de sponsoring van SV Zulte-Waregem zijn twee belangrijke middelen om de nieuwe activiteiten bij het grote publiek bekend te maken. Dit jaar had Naessens ook voor het eerst een stand op Batibouw. “We hebben de respons op zo’n evenement zwaar onderschat,” moet gedelegeerd bestuurder Steven Naessens toegeven. “De verkoopafdeling werd bedolven onder de contactadressen, waar we niet de ideale opvolging aan hebben kunnen geven.”

Geconsolideerde cijfers zijn er niet, maar samengeteld zijn de verschillende bedrijven goed voor 16,6 miljoen euro omzet en een personeelsbestand van 125 medewerkers. Daarnaast is er ook nog een twintigtal kleinere onderaannemers, die bijna fulltime voor de Oost-Vlamingen in het getouw zijn. Ter vergelijking: in ons land telt de sector 1500 geregistreerde aannemers die elk gemiddeld vijf mensen tewerkstellen.

Zoals wel meer bedrijven in de bouwsector heeft ook Dakwerken Naessens het heel moeilijk om geschoold personeel te vinden. Dat betekent meteen een serieuze rem op de groei. Om dat te verhelpen, organiseerden ze samen met Koramic en het Centrum Deeltijds Onderwijs (CDO) van het VTI in Kortrijk een opleiding dakdekker. “Er kwamen amper drie leerlingen op af, maar intussen hebben die wel alledrie een job,” vertelt Rudi Deceukelier, coördinator bij het CDO. “We gaan er zeker nog een jaartje mee door, maar dan rekenen we wel op een achttal leerlingen. Anders wordt het op termijn onhoudbaar.”

De ene Willy is de andere niet

Hoewel Steven Naessens de eigenlijke leiding van het dakbedrijf in handen heeft, gaat hij nog vaak raad halen bij vader Willy. Naast voetbal houdt die zich voornamelijk bezig met vastgoedprojecten in België en vooral Tenerife. Zijn getaande huid verklapt dat hij wel vaker op het Spaanse eiland vertoeft. Samen met twee vaste partners bouwt en verkoopt hij jaarlijks een honderdtal appartementen.

In dezelfde uithoek van Oost-Vlaanderen zitten er overigens twee bouwondernemers die luisteren naar de naam Willy Naessens. En er zijn nog meer gelijkenissen, want de bevriende ondernemers hebben allebei ook een flamboyante uitstraling en een hart voor de sport. Al zal Willy Naessens uit Wortegem-Petegem niet zo vlug meer in het voetbal investeren na zijn akkefietje met Excelsior Moeskroen, waar hij 300.000 euro bij inschoot. Om de naamsverwarring te voorkomen, spreekt de lokale bevolking over Willy van de zwembaden en Willy de dakdekker.

Dirk Van Thuyne

Om de naamsverwarring te voorkomen, spreekt de lokale bevolking over Willy van de zwembaden en Willy de dakdekker.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content