Eén record heeft de film The Da Vinci Code nu al op zak. Hogesnelheidstreinoperator Eurostar koppelt er zijn grootste internationale through the line-campagne (dezelfde campagne in alle landen en filialen) ooit aan vast. Het bedrijf investeerde wereldwijd 10 miljoen euro in de actie, het equivalent van een lentecampagne. Volgens Anne-Françoise Piette, sales & marketing director Belgium, leverde het boek al een belangrijke toename op van de ...

Eén record heeft de film The Da Vinci Code nu al op zak. Hogesnelheidstreinoperator Eurostar koppelt er zijn grootste internationale through the line-campagne (dezelfde campagne in alle landen en filialen) ooit aan vast. Het bedrijf investeerde wereldwijd 10 miljoen euro in de actie, het equivalent van een lentecampagne. Volgens Anne-Françoise Piette, sales & marketing director Belgium, leverde het boek al een belangrijke toename op van de verkoop. "Met de campagne versterken we ons imago: een verrassende actie die aanzet om Londen, Parijs en Edinburgh op een andere manier te ontdekken." De campagne werd opgehangen aan Eurostar Quest, een van de grootste onlinegames. "Het spel draait zoals de film om raadsels en loopt tegelijk in België, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Australië." Een prijzenpot van meer dan 200.000 euro en ondersteunende marketingacties moeten kandidaten overhalen. In de eerste week bezochten meer dan 250.000 unieke bezoekers de site. Eurostar verwacht een stijging van de verkoop voor ten minste twee à drie jaar. "In ons strategisch plan voor 2006 mikken we op een stijging van 10 %. De Da Vinci code moet daarvan het grootste deel realiseren." Opvallend: de campagne loopt ook in de VS. "Amerikaanse touroperators organiseren Europese tours waarbij ze verschillende hoofdsteden bezoeken. Met de campagne willen we de bekendheid van Londen en Parijs tegenover concurrerende bestemmingen vergroten." Veel hangt af van het succes van de film. Distributeur Sony België wacht liever af: "De verwachtingen zijn hooggespannen. Maar we geven geen cijfers vrij." Wel is er volgens Sony momenteel weinig concurrentie: het WK voetbal start pas binnen een paar weken en andere kaskrakers worden niet meteen verwacht. Waardoor enkel de zon een eventuele spelbreker kan zijn. Tegelijk waarschuwt Sony voor overdreven verwachtingen. Zo verwijst een aantal bioscoopgroepen naar het succes van Titanic (wereldwijd nummer één met 1,8 miljard dollar ticketinkomsten) of ET (757 miljoen dollar). "Dat zijn familiefilms, die bovendien van vóór het dvd- en internettijdperk stammen. Titanic liep bijna acht maanden in de bioscopen, iets wat de film van Ron Howard onmogelijk haalt." In de wandelgangen van distributeur Sony valt te horen dat de hoop veeleer naar een effect à la Troy (2004) gaat. Die film haalde wereldwijd net geen 500 miljoen dollar ticketinkomsten.