‘De crisis was het allermooiste moment’

Op zijn 42ste werd Bruno Cloet countrymanager van Zehnder Group Belgium, de marktleider in residentiële ventilatiesystemen.

Wat waren de hoogtepunten van het afgelopen jaar? Waren er zaken die u anders had ingeschat?

BRUNO CLOET. “De balans is absoluut positief. We zijn erin geslaagd de doelstellingen te halen die we hadden vooropgesteld. Daarnaast hebben we hard gewerkt aan de verdere professionele uitbouw van het bedrijf, zoals de reorganisatie van de interne en externe verkoop en van de divisie productmanagement. We plukken daar de vruchten van. In elke afdeling is ook enorm geïnvesteerd in digitalisering en efficiëntie. Toch had ik me mijn eerste jaar als countrymanager anders voorgesteld, want wie had corona kunnen voorspellen? Maar die crisis zorgde de voorbije weken misschien wel voor het allermooiste moment: de vaststelling hoe saamhorig ons team is. Iedereen werkte voor elkaar.”

Voor elke deur die dichtgaat, gaat een andere deur open

Hoe hebt u de organisatie intern bijgestuurd onder invloed van corona?

CLOET. “Wij waren net zoals veel andere bedrijven niet voorbereid op zo’n crisis. Van de ene dag op de andere moesten we alles omgooien. Mensen moesten van thuis werken, terwijl we tot dan weinig ervaring hadden met telewerk, behalve voor het verkoopteam. We staan voortdurend in verbinding met elkaar, meer dan voordien zelfs. We zien daardoor nieuwe mogelijkheden. Wat vroeger misschien ondenkbaar was, wordt nu bespreekbaar en er zijn meer plannen. Mijn moeder zei vaak: voor elke deur die dichtgaat, gaat een andere deur open.”

Hoe bleef u aan klantenbinding en klantenprospectie doen?

CLOET. “Ik heb ervoor geijverd iedereen zo lang mogelijk aan het werk te houden – zolang de verkoopcijfers dat toelieten. We hebben onze klanten dagelijks gecontacteerd en gevraagd hoe het met hen, hun familie en hun vrienden ging. Die waardevolle gesprekken hebben ongetwijfeld voor meer verbinding met onze klanten gezorgd.”

Hebben gezondheid en verse lucht – uw corebusiness – een andere dimensie gekregen?

CLOET. “Het hoogste doel voor Zehnder was altijd al te kunnen bijdragen aan de levenskwaliteit door het binnenklimaat te verbeteren. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ventilatie voor velen nu een andere dimensie heeft gekregen. Gezonde lucht is geen luxe, maar een noodzaak.”

Hoe houdt u uw medewerkers scherp en gemotiveerd?

CLOET. “In crisissen moeten managers meer dan ooit hun verantwoordelijkheid nemen. We houden meer dan vroeger contact met alle collega’s. We houden wekelijks individuele skypemeetings per team, maar ook met het hele bedrijf. En we doen skypemeetings als peptalk en gezamenlijke virtuele lunchpauzes voor wie dat wil.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor Zehnder?

CLOET. “Onze visie verandert niet, maar de manier waarop we die invullen, zal zeker veranderen. Er liggen plannen op tafel om onze verschillende divisies optimaal te doen functioneren in een flexibel kader. Kunnen we bijdragen aan minder files door minder aanwezig te zijn op kantoor? Kunnen we extra touchpoints creëren voor onze klanten waar ze digitaal geholpen kunnen worden? Ik ben ervan overtuigd dat we niet teruggaan naar het oude normaal. Hoe dat precies in zijn werk moet gaan, daar werken we nog aan.”

Bruno Cloet

Is: countrymanager Zehnder Group Belgium

Vrije tijd: fietsen, lopen, lezen, autosport

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content