‘De consumenten komen naar de winkel voor merken’

WIE

Tom Smidts (42)

IS

Head of country Unilever België en Luxemburg

WAS

Tom Smidts studeerde van 1998 tot 2003 voor handelsingenieur aan de Universiteit Antwerpen, een brede studie met veel mogelijkheden in het bedrijfsleven. “Ik heb heel weinig hetzelfde gedaan in mijn carrière. Om de drie jaar ging ik naar een andere discipline of een nieuwe markt”, zegt Tom Smidts. Hij startte in 2003 in de recyclagesector bij Val-I-Pac en zette in 2005 mee Valorfrit op. In 2010 trad hij in dienst van Unilever België als brandmanager in margarine. Hij vervulde er diverse functies. Al vroeg liet Smidts het bedrijf weten dat hij ambitie voor general management had. “Dan wordt een parcours uitgestippeld in die richting.” Afgelopen zomer, toen de functie van head of country Belux vrijkwam, kreeg Smidts zijn kans.

WIL

“Ik kan nu de baan doen die ik altijd wilde. Ik wil die goed uitvoeren”, zegt Tom Smidts. Hij en Unilever staan voor grote uitdagingen. “We moeten investeren in onze merken op een Belgische retailmarkt die heel competitief is. We hebben tweeënhalve supermarkt per 10.000 inwoners. In Nederland is dat 1,8 per 10.000 mensen”, zegt Smidts. De retailers zijn in een prijzenoorlog verwikkeld. Bovendien zijn er hoge operationele kosten. Dat alles maakt het moeilijk om in ons land waarde te creëren en winstgevend te zijn.

Retailers werken ook met eigen merken, maar met private labels alleen kunnen ze het niet halen. “De consumenten komen naar de winkel voor merken en een merkbeleving”, aldus Smidts. “Met alleen private labels is er geen innovatie en hebben de retailers minder marge om de kosten op te vangen.” Hij ziet vooral heil in een samenwerking met de retailers om de uitdagingen op de markt aan te pakken.

VRIJE TIJD

Sport (fietsen, lopen, skiën), lezen, familie en vrienden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content