Het Antwerpse consultancybureau Limelight wil meer zijn dan een gewone marketingconsultant. Gedelegeerd bestuurder Patrick Maes: "Marketing en verkoop spelen een belangrijke rol bij het optimaliseren van de commerciële performantie, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de aanwerving en de opleiding van personeel, de prijszetting en het imago van het bedrijf."
...

Het Antwerpse consultancybureau Limelight wil meer zijn dan een gewone marketingconsultant. Gedelegeerd bestuurder Patrick Maes: "Marketing en verkoop spelen een belangrijke rol bij het optimaliseren van de commerciële performantie, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de aanwerving en de opleiding van personeel, de prijszetting en het imago van het bedrijf." Elke interventie van Limelight begint dan ook met een volledige doorlichting van het bedrijf, die zes tot acht weken in beslag kan nemen. Daarbij worden niet alleen de verkoop- en marketingprocessen doorgelicht, maar ook de marktcontext, het management, de bedrijfscultuur en de manier waarop het bedrijf door zijn klanten wordt ervaren. Voor de audit werkt Limelight meestal met een vast honorarium, maar een deel van de vergoeding voor het veranderingsproces is variabel. "Als we een bepaalde kostenvermindering beloven, koppelen we dat aan onze eigen vergoeding," aldus Maes. "Het risico dat we nemen, hangt natuurlijk af van de inspraak die we krijgen: hoe meer inspraak, hoe verder we onze nek durven uitsteken."Limelight gaat uit van een return van 200 %: de klanten moeten het dubbele terugverdienen van wat ze aan de consultant betalen. Sinds 2003 heeft Limelight een Iso 9001-certificaat op zak en daarmee werd het bedrijf erkend als opleidingsinstituut en als adviesverstrekker. "Een deel van ons werk bestaat uit het opleiden van mensen om het veranderingsproces bij de klant te begeleiden," aldus Maes. "KMO's kunnen dus gebruikmaken van de opleidings- en adviescheques wanneer ze een beroep doen op onze diensten."Bij Limelight werken momenteel negen mensen en Maes hoopt voor het einde van het jaar nog drie extra mensen in dienst te nemen. "Binnen twee jaar hoop ik de kritische massa te hebben die ik wens," vertelt Maes. Vorig jaar boekte Limelight 1 miljoen euro omzet en volgens de eerste schattingen zal het bedrijf dit jaar afsluiten met 1,5 miljoen euro. De voorbije jaren werkte het bureau onder meer voor Neuhaus, KBC, Domo, Q8, Tiense Suiker en DHL. Hans Sterkendries"Als we een kostenvermindering beloven, koppelen we dat aan onze eigen vergoeding."