"Consultants kampen nog altijd met een heel ongunstige markt," zucht Johan Aurik, sinds één jaar general manager van het consultancybedrijf A.T. Kearney Benelux. "Wie iets anders beweert, liegt." Volgens hem ligt de oorzaak bij het negatieve imago dat de sector na de Enron-affaire heeft gekregen. "Een goede zaak is dat consultancy en accountancy nu meer en meer van elkaar gescheiden worden. Maar dat is niet voldoende om het vertrouwen in ons te doen toenemen. Door de barre economische tijden zijn bedrijven terughoudend om naar ons toe te komen."
...

"Consultants kampen nog altijd met een heel ongunstige markt," zucht Johan Aurik, sinds één jaar general manager van het consultancybedrijf A.T. Kearney Benelux. "Wie iets anders beweert, liegt." Volgens hem ligt de oorzaak bij het negatieve imago dat de sector na de Enron-affaire heeft gekregen. "Een goede zaak is dat consultancy en accountancy nu meer en meer van elkaar gescheiden worden. Maar dat is niet voldoende om het vertrouwen in ons te doen toenemen. Door de barre economische tijden zijn bedrijven terughoudend om naar ons toe te komen." Het valt de Nederbelg op dat bedrijven weinig nood hebben aan consultants die strategisch advies verlenen. "We kregen het voorbije jaar vooral vragen over kostenreductie. Niet verwonderlijk, aangezien zoiets in tijden van crisis de eerste bekommernis van bedrijfsleiders is."Aurik benadrukt wel dat A.T. Kearney in deze moeilijke tijden van een groot voordeel kon profiteren: het bedrijf is vooral actief als dienstverlener van multinationals met een omzet boven de 1 à 2 miljard euro. Aurik: "Dat is een markt die zeer stabiel is en niet snel zal verdwijnen."Volgens de topman maakt de consultancywereld anno 2003 een belangrijke mutatie door. Hij ziet drie golven. De eerste (intussen voorbij) is advies geven. De tweede is dat klanten eisen dat er wel degelijk resultaten worden geboekt. Nu maken we een derde overgangsfase door: consultants gaan activiteiten ook daadwerkelijk uitvoeren én willen ervoor betaald worden. Aurik: "Er wordt nog altijd enorm gekeken naar de mogelijkheden op het vlak van outsourcing. Taken als logistiek, facturatie een ICT-dienstverlening worden overgenomen." Dat verklaart volgens hem de recente verkoop van PricewaterhouseCoopers aan IBM of de fusie van Ernst & Young met Cap Gemini. "Eigen lof stinkt, maar ik heb die evolutie een paar jaar geleden al voorspeld," zegt Aurik. Niet verwonderlijk, aangezien A.T. Kearney zelf een pioniersrol heeft gespeeld op het vlak van samenwerking tussen consultancykantoren en informaticaspecialisten. Al in 1995 ging de consultant samen met het beursgenoteerde EDS om een technologiepoot op te zetten. En net omdat EDS beursgenoteerd was, kon A.T. Kearney ook nieuwe kapitaalbronnen aanboren. Geld dat hard nodig was om de verschillende diensten te kunnen blijven aanbieden. Aurik is er dan ook van overtuigd dat het consolidatieproces in de ICT- en consultancywereld niet voorbij is. In zijn vrije tijd is Aurik nog altijd een veelschrijver. De boeken die hij publiceert, zijn een uitlaatklep voor zijn ervaringen in het bedrijfsleven. Met zijn jongste boek, Rebuilding the Corporate Genome (2002), schreef hij samen met zijn A.T. Kearney-collega Gillis Jonk een handleiding over hoe multinationals kunnen vermijden dat ze zich als een mastodont vast rijden. De oplossing: de onderneming organiseren op basis van flexibele units. Bekende ondernemingen als Ikea, Benetton en Philips passeren de revue. A.M. [{ssquf}].Met zijn jongste boek, 'Rebuilding the Corporate Genome', schreef Johan Aurik een handleiding over hoe multinationals kunnen vermijden dat ze zich als een mastodont vast rijden.