Carlos Ghosn kon vorige donderdag mooie winstcijfers voorleggen. De CEO van de autoproducent Renault meldde een nettowinst van 3,5 miljard euro. Hij blijft geloven in de wagen van de toekomst - die zonder uitstoot -, het belang van het behoud van productie in Frankrijk en waarom de aandacht en de groei steeds meer naar de groeilanden verschuiven. Maar er is ook die vervelende spionagezaak. Drie topkaderleden van Renault zouden informatie over elektrische auto's doorgespeeld hebben naar China.
...

Carlos Ghosn kon vorige donderdag mooie winstcijfers voorleggen. De CEO van de autoproducent Renault meldde een nettowinst van 3,5 miljard euro. Hij blijft geloven in de wagen van de toekomst - die zonder uitstoot -, het belang van het behoud van productie in Frankrijk en waarom de aandacht en de groei steeds meer naar de groeilanden verschuiven. Maar er is ook die vervelende spionagezaak. Drie topkaderleden van Renault zouden informatie over elektrische auto's doorgespeeld hebben naar China. CARLOS GHOSN (CEO RENAULT GROUP). "Kijk eens hier, een beetje vertrouwen graag. Wij zijn geen amateurs. Of denkt u soms dat wij de hele affaire van a tot z hebben verzonnen? Gelooft u ook maar één moment dat de Parijse procureur de la République onze klacht ernstig had genomen zonder dossier?" GHOSN. "Het was absoluut noodzakelijk dat we eerst een intern onderzoek voerden en ons een eigen mening vormden en pas dan de autoriteiten waarschuwden. Mijn voornaamste taak is de bescherming van Renault. Maar zodra wij absoluut zeker waren van ons stuk, hebben wij alle bevoegde instanties gewaarschuwd. Wat was er gezegd indien we op basis van geruchten naar de politie en naar justitie waren gestapt? De kern van het probleem is dat een groot Frans bedrijf met een technologische voorsprong het doelwit kon zijn van spionage. Nu moeten we het gerecht zijn werk laten doen." GHOSN. "Kijk gewoon naar wat er in de wereld gaande is. Alles is gericht op de vermindering van de CO2-uitstoot. Het is zonneklaar dat elektrisch aangedreven wagens een belangrijke plaats op de automarkt innemen. Heel onze strategie draait rond het milieu. Bovendien willen almaar meer landen minder afhankelijk worden van olie. De prijs per vat kan alleen maar stijgen. De grote wereldsteden beseffen dat vervuiling echt wel een probleem is. Om nog maar te zwijgen van de opwarming van het klimaat. Wist u dat het wagenpark door de opmars van China en India binnenkort verdubbelt tot 1,5 miljard voertuigen?" GHOSN. (Lacht) "Ik had niet verwacht dat mijn concurrenten me zouden feliciteren. Maar wat stel ik vast? Toen wij in 2006 onze zero emission-strategie bekendmaakten, nam niemand ons ernstig. Maar op de jongste autosalons van Parijs en Detroit kwam iedereen met een elektrisch model of op zijn minst met een 'schone' wagen op de proppen. Binnen onze alliantie zijn wij dit stadium al voorbij. In Europa is de Leaf van Nissan net uitgeroepen tot auto van het jaar (Renault en Nissan hebben een alliantie, en een belang in elkaars maatschappelijk kapitaal, nvdr). De hele productie van 2010, 10.000 voertuigen, en bijna de volledige productie van 2011 zijn al verkocht. In 2012 lanceren we in Frankrijk de Zoé, die evenveel kost als een Clio diesel. Om daarin te slagen, gaan we alles zelf maken: de accu, de motor, de oplader, het volledige systeem dus." GHOSN. "Daarover beslissen regeringen. Maar er is almaar meer vraag naar onze expertise. Neem nu de burgemeester van São Paulo. Die wil zo snel mogelijk overschakelen naar elektrische auto's in zijn stad. En sinds we hebben bekendgemaakt dat we elektrische wagens willen gaan bouwen, genieten we zelfs het vertrouwen van de Amerikaanse regering." GHOSN. "Ik herhaal wat ik al vroeger heb gezegd: ik wil in Frankrijk geen fabrieken sluiten. De technologie van de elektrische wagen bevindt zich in Frankrijk, net als de accufabriek. De Zoé, die goed is voor twee derde van het elektrische gamma, wordt geassembleerd in Flins en de Kangoo ZE in Maubeuge. Net zoals we de low cost-modellen moeten produceren in lagelonenlanden, moeten we deze nieuwe wagens, met veel toegevoegde technologische waarde, bouwen in Frankrijk." GHOSN. "Absoluut. De tijd dat iedereen angstvallig op zijn cash zat, ligt achter ons. In dat opzicht moeten we oog hebben voor de verdiensten van de Franse regering, die als eerste werk maakte van een steunplan voor de auto-industrie en zowel Renault als PSA Peugeot Citroën een lening toekende van 3 miljard euro. Maar let wel, 2010 en 2011 worden recordjaren voor de wereldmarkt, maar de Europese stagneert. De Franse markt gaat door het verdwijnen van de schrootpremie zelfs achteruit." GHOSN. "Ik weet alleszins dat de constructeurs massaal en snel moeten investeren om de opkomende markten te veroveren. Er voltrekt zich een kentering. Vóór de crisis vertegenwoordigden de groeilanden 40 procent van de markt, in 2020 zijn ze goed voor meer dan 60 procent." GHOSN. "Daarvan ben ik overtuigd. De consolidatiegolf is nog niet ten einde."BRUNO ABESCAT EN LIBIE COUSTEAU (L'EXPRESS), BEWERKING WOLFGANG RIEPL"In 2020 zijn de groeilanden goed voor meer dan 60 procent van de wereldwijde automarkt" "Heel onze strategie draait rond het milieu. Het wagenpark verdubbelt door de opmars van China en India tot 1,5 miljard voertuigen"