Met Olivier Laporta koos Century 21 Benelux bewust voor een CEO zonder ervaring in de vastgoedsector. Laporta begon zijn carrière bij PwC en werkte nadien voor het aankoopdepartement van Delhaize. In 2014 voegde hij zich bij de ondernemer Yvan Verougstraete om Medi-Market op te richten. Laporta zette onder meer de franchise-afdeling van de farmaketen op. Het vastgoedmakelaarsnetwerk Century 21 is met ongeveer 130 vestigingen de marktleider in ons land, maar de jongste jaren stokte de groei.
...

Met Olivier Laporta koos Century 21 Benelux bewust voor een CEO zonder ervaring in de vastgoedsector. Laporta begon zijn carrière bij PwC en werkte nadien voor het aankoopdepartement van Delhaize. In 2014 voegde hij zich bij de ondernemer Yvan Verougstraete om Medi-Market op te richten. Laporta zette onder meer de franchise-afdeling van de farmaketen op. Het vastgoedmakelaarsnetwerk Century 21 is met ongeveer 130 vestigingen de marktleider in ons land, maar de jongste jaren stokte de groei. Wat was de belangrijkste opdracht bij uw aanstelling? OLIVIER LAPORTA. "Century 21 een nieuw elan geven. Het is een heel sterk merk, maar we hebben enkele moeilijke jaren achter de rug. Ik kende de vastgoedsector niet, en dat biedt het voordeel dat je er met een frisse, open blik naar kunt kijken. Zo hebben we in het voorbije jaar de vrij klassieke marketing, met vooral sponsoring van evenementen, grondig vernieuwd. Nu trekken we veel meer de digitale kaart en zijn we actiever op de sociale media. Er lopen ook projecten rond digitalisering en automatisatie, die de samenwerking tussen de kantoren en het hoofdkantoor vlotter moeten laten verlopen. En we werken aan een gestroomlijnde interactie tussen de kantoren en de klanten." Heeft de vastgoedsector u verrast? LAPORTA. "Ja, vooral door de passie waarmee mensen in deze sector werken. Maar er lopen ook nog heel wat cowboys rond. De toegang tot het beroep en de controle erop zouden nog strenger mogen, ook omdat het vak van vastgoedmakelaar complexer wordt. Het beroep heeft zeker zijn nut, maar je moet er wel over waken dat het door uiterst professionele mensen wordt uitgeoefend. Daarom zet Century 21 opnieuw volop in op zijn Academy, die onze leden en medewerkers sterk ondersteunt met opleidingen. Ook voor employer branding kunnen we onze Academy nog meer uitspelen als een belangrijke troef." Century 21 wil nog groeien, maar dat willen uw concurrenten ook. Is de markt niet stilaan verzadigd? LAPORTA. "Die groei willen we ook via het bestaande netwerk realiseren. We gaan onze leden daarin nog beter ondersteunen. Daarnaast willen we inderdaad ook nieuwe vestigingen openen. We hebben een vijftigtal blinde vlekken gedetecteerd, waar we aanwezig moeten zijn. De concurrerende netwerken mikken natuurlijk ook op groei, en ik denk dat daar ook nog wel plaats voor is. Het Belgische vastgoedlandschap is nog in grote mate versnipperd. Ongeveer 70 procent van de vastgoedmakelaars is nog geen lid van een netwerk. Daar liggen kansen voor ons. Want de consolidatie komt er. Je ziet dat in alle sectoren, waarom dan niet in het vastgoed? Het is niet omdat je als makelaar deel uitmaakt van een netwerk, dat je wordt opgeslokt door een grote machine. Integendeel, wij willen die lokale marktkennis juist extra in de verf zetten, want die is cruciaal in vastgoed. Maar als onderdeel van een groter netwerk sta je als lokale makelaar wel sterker."