Het gamma van Audi bekijken, is zich de bedenking maken: waarom in godsnaam nog eens een A7? De A4 is sinds de lancering van de huidige versie serieus gegroeid. Ondertussen is er ook de coupéachtige A5, die met drie en met vijf deuren beschikbaar is. En de bedrijfsleider die het nog iets groter wil, kan voor de A8 gaan. Vandaar: waarom ook nog eens een A7? Die je met veel goede wil alleen maar kunt omschrijven als een coupéversie van de A6, of misschien een grotere A5....

Het gamma van Audi bekijken, is zich de bedenking maken: waarom in godsnaam nog eens een A7? De A4 is sinds de lancering van de huidige versie serieus gegroeid. Ondertussen is er ook de coupéachtige A5, die met drie en met vijf deuren beschikbaar is. En de bedrijfsleider die het nog iets groter wil, kan voor de A8 gaan. Vandaar: waarom ook nog eens een A7? Die je met veel goede wil alleen maar kunt omschrijven als een coupéversie van de A6, of misschien een grotere A5. Een blik op de concurrentie levert het antwoord. Met de A7 wil Audi een volwassen en volwaardige concurrent voor de BMW 5 GT en de Mercedes CLS. En een paar dagen rijden met de A7 heeft ons overtuigd: dit is een voltreffer. Ook wondermooi, en natuurlijk met de ondertussen legendarische kwaliteit van afwerking die we gewoon zijn bij Audi. Met een drieliter turbodiesel die nog beter en zuiniger is, en rauwe trekkracht weet te combineren met romig rijcomfort en zuinigheid. Met veel binnenwegen en zeer wel genietend geraakten we niet voorbij tien liter. Te meer omdat de versnellingsbak van het type S-Tronic een haast nieuwe dimensie geeft aan het begrip naadloos schakelen . Langs de praktische kant vinden we een riante koffer (535 liter is meer dan de concurrentie), maar die medaille had dan de keerzijde dat we ietwat ontgoocheld waren over de beenruimte achterin. Ook aan de multimediale mens is gedacht: alle functies laten zich heel intuïtief bedienen en als u een simkaart met 3G-toegang hebt, dan kunt u het gps-systeem laten werken met beelden van Google Earth. Conclusie: heerlijke machine. Maar of Audi hiermee gaat vissen in het vijvertje van Mercedes, misschien wel dé missie van dit model, betwijfelen we. Daarvoor is de A7 al te zeer een Audi tot in zijn diepste vezels, net zoals de CLS een Mercedes met de zuiverste genen van het huis is. Geen van beide biedt de liefhebber van het andere merk een wezenlijke meerwaarde. Zelf, als ingetogen minnaar van beide merken, zouden we trouwens niet weten wat gekozen. Tenzij dat we niet voor de BMW 5 GT zouden gaan. Daarvoor streelt de lijn van de CLS en nu ook deze A7 al te innig het oog. Motor: V6 turbodiesel common rail, 2967cc Max. vermogen:180 kW of 245 pk bij 4000-4500 opm Max. koppel: 500 Nm bij 1400-3250 opm Testverbruik: 8,9 liter Uitstoot bij normverbruik van 6,0 l: 158 gr/km Instapprijs: 58.500 euro jo bossuyt