De grootste cafébaas van Vlaanderen. Die titel kreeg Jean Marie ( Jari) Demeulemeester opgekleefd door De Morgen, de dag van de heropening van de Ancienne Belgique. Demeulemeester, sinds 1989 algemeen directeur van de Vlaams-Brusselse cultuurtempel, vindt de classificatie niet geheel onterecht. "Met een reeks maatregelen wil de overheid de culturele sector zwaar belasten. Ik verwacht dat de ticketprijzen de volgende drie jaar met de helft zullen stijgen. Denk maar aan de bedrijfsvoorheffing voor buitenlandse arties...

De grootste cafébaas van Vlaanderen. Die titel kreeg Jean Marie ( Jari) Demeulemeester opgekleefd door De Morgen, de dag van de heropening van de Ancienne Belgique. Demeulemeester, sinds 1989 algemeen directeur van de Vlaams-Brusselse cultuurtempel, vindt de classificatie niet geheel onterecht. "Met een reeks maatregelen wil de overheid de culturele sector zwaar belasten. Ik verwacht dat de ticketprijzen de volgende drie jaar met de helft zullen stijgen. Denk maar aan de bedrijfsvoorheffing voor buitenlandse artiesten, de belasting op vennootschappen, die vanaf volgend jaar ook geldt voor vzw's, de BTW op honoraria en het gewijzigde muzikantenstatuut. Door al die nieuwe lasten zal de Ancienne Belgique voor een groot deel naast zijn culturele opdracht moeten stappen en commerciëler werken." Het zijn weinig vleiende woorden voor de overheid, die de voorbije vier jaar toch 700 miljoen frank vrijmaakte voor de renovatie van de Ancienne Belgique. Jari Demeulemeester ziet die overheid trouwens niet als een melkkoe. Volgens hem is vooral responsabilisering belangrijk : in 1991, het laatste volledige jaar voor de renovatie, werd een omzet van 120 miljoen gehaald, waarvan slechts 25 miljoen frank subsidies. De Ancienne Belgique verwelkomde toen 150.000 bezoekers. In 1997 bedraagt de geraamde omzet 160 miljoen frank, er worden 200.000 bezoekers verwacht. Het subsidiebedrag blijft echter status-quo op 25 miljoen. Sponsors brengen eenzelfde bedrag in.Jari Demeulemeester start zijn loopbaan in 1969 als journalist bij Het Laatste Nieuws. "Bij de krant heb ik de stiel geleerd : schrijven, assertief zijn, logisch denken." In 1972 wordt hij cultuurconsulent bij het Contact- en Cultuurcentrum. In jeugdhuis De Rivieren in Ganshoren is hij inmiddels als vrijwilliger aan de slag. Daar legt hij de basis voor zijn verdere loopbaan als concertorganisator. De Beursschouwburg, Mallemunt, Kaaitheater : steeds behoort Jari tot de initiatiefnemers. "Ik heb een passie en gedrevenheid om concerten te organiseren. Cutuur moet naar zoveel mogelijk mensen. Muziek is daarbij een kapstok die richting geeft aan het leven." Eén van de mooiste herinneringen blijft de organisatie van het Millennium van Brussel-stad (1979) : gedurende 110 dagen treden 330 artiesten op. "Misschien zullen ze het in Antwerpen niet graag horen, maar Brussel is de enige internationale stad in Vlaanderen. Het aanbod in Brussel moet dan ook van uitzonderlijke kwaliteit zijn. Kwaliteit geeft uitstraling voor de Vlamingen in Brussel." De concerten worden slechts twee jaar opzijgeschoven : van 1986 tot 1988 is Demeulemeester adviseur op het kabinet van Cultuurminister Patrick Dewael ( VLD). De 50-jarige Jari Demeulemeester is een geboren en getogen Brusselaar. Met vrouw en drie kinderen ("alle drie gitaristen") woont hij in Jette. Zijn vrije tijd vult hij met "intelligente science-fiction" ( Bear, Asimov) en buitenlandse politiek. JARI DEMEULEMEESTER (ANCIENNE BELGIQUE) Ik verwacht dat de ticketprijzen in de volgende drie jaar met de helft zullen stijgen.