"Ik zeg nooit dat ik Vlaming ben. Ik ben Belg en tweetalig opgevoed thuis spraken wij Frans, school liep ik in het Nederlands," aldus Jeff van Bever. Van Bever, 36 jaar, zorgt voor een primeur bij Club Mediterranée : hij is de eerste niet-Franse manager van het Belgische filiaal van deze Franse reisorganisator die intussen meer dan dertig jaar actief is in ons land.
...

"Ik zeg nooit dat ik Vlaming ben. Ik ben Belg en tweetalig opgevoed thuis spraken wij Frans, school liep ik in het Nederlands," aldus Jeff van Bever. Van Bever, 36 jaar, zorgt voor een primeur bij Club Mediterranée : hij is de eerste niet-Franse manager van het Belgische filiaal van deze Franse reisorganisator die intussen meer dan dertig jaar actief is in ons land. "Ik voel me gevleid," zegt van Bever. "Maar het is ook een opportuniteit. België kende vroeger veel problemen met de service. Zo verloren we 30 % van de binnenkomende telefoontjes. Dat percentage bedraagt momenteel nog 5 %. In het hoofdkantoor in Parijs speelde men met de idee van een Benelux-structuur." Jef van Bever, sinds '91 directeur van Club Med Nederland, werd benoemd tot directeur van Club Med Benelux. Jeff van Bever belandde twaalf jaar geleden bij Club Med, na een jaar interne audit bij Caterpillar Overseas nv en een jaar als boekhouder en beheerder onroerend goed bij Dynamo Project nv. "Ik werd hier binnengehaald om de boekhouding en administratie van het transport te doen," vertelt hij. Toen de verantwoordelijke van de boekhouding ontslag nam, greep van Bever, gegradueerde boekhouding en fiscale praktijk, zijn kans. Met succes. Drie jaar later werd hij als eerste Belg gepromoveerd tot administratief en financieel directeur voor Club Med België. Eind '89 vroeg men hem ook de administraties van de nieuwe Club Med filialen in Oostenrijk en Zweden op te zetten. "Voordien werkten we in die landen met een general sales agent. Een eigen vestiging biedt voordelen, maar de keerzijde van de medaille zijn de cijfers. Dat was mijn taak." Intussen had de jonge Belg een reputatie verworven in Parijs. De hoofdzetel vroeg hem de diverse boekhoudingen van Club Med wereldwijd te standaardiseren en de budgetcontroles te uniformiseren. Nochtans kon geen van beide voorstellen Jeff van Bever overtuigen : "Ik stond argwanend tegen een job op het hoofdkantoor van een multinational. Ik vreesde dat ik mij te veel met corporate culture zou moeten inlaten. Op hetzelfde ogenblik kwam het dossier Nederland vrij, waar een apart filiaal zou worden opgericht. Dit sprak me wel aan, niettegenstaande ik nooit in een commerciële functie had gewerkt." Wie vraagt, die krijgt. Jeff van Bever verhuist juli '91 niet naar Parijs, wel naar Amsterdam waar hij een kantoor huurt, tien mensen aanwerft en een volledige verkoopstructuur uit de grond stampt. De resultaten in Nederland zijn dermate goed dat Jeff van Bever, wanneer de serviceproblemen van België tot in Parijs doordringen, ook België en Luxemburg onder zijn hoede krijgt. "Mijn doelstelling voor '97 is meer dan 100.000 klanten voor de Benelux : 80.000 voor de Belux, 23.000 tot 24.000 voor Nederland," stelt de vader van de tweejarige Gilles. "Daarmee komen we op derde plaats in de Club Med top, na Frankrijk (400.000 klanten) en de VS (200.000)." Club Med België was vorig jaar goed voor 73.000 klanten en 2,3 miljard frank omzet. JEFF VAN BEVER (CLUB MED BENELUX) De eerste niet-Fransman aan het hoofd van het Belgische filiaal van Club Med.