' Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen. Vandaag ben ik wijs en verander ik mezelf.' Het is een van de favoriete citaten van Kathleen Cools, een van de weinige mensen in ons land met 'company coach' op het naamkaartje. Eind vorig jaar ruilde ze de functie van salesmanager bij Hexacom in voor die van bedrijfscoach bij de data- en telecompartner, met hoofdzetel in Steenokkerzeel. "Mijn belangrijkste taak? Managers de weg tonen naar alternatieve opties op momenten dat ze vastzitten. Uiteindelijk is dat de essentie van coaching. Dat is zo in de sport, maar ook in het bedrijfsleven", zegt Cools.
...

' Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen. Vandaag ben ik wijs en verander ik mezelf.' Het is een van de favoriete citaten van Kathleen Cools, een van de weinige mensen in ons land met 'company coach' op het naamkaartje. Eind vorig jaar ruilde ze de functie van salesmanager bij Hexacom in voor die van bedrijfscoach bij de data- en telecompartner, met hoofdzetel in Steenokkerzeel. "Mijn belangrijkste taak? Managers de weg tonen naar alternatieve opties op momenten dat ze vastzitten. Uiteindelijk is dat de essentie van coaching. Dat is zo in de sport, maar ook in het bedrijfsleven", zegt Cools. De stap naar een bedrijfscoach werd niet van vandaag op morgen gezet. In 2006 verwierf huidig CEO Patrick Gillis via een managementbuy-out de aandelen van Hexacom. Het bedrijf groeide vervolgens van 15 naar 49 werknemers. "Tegelijk voelde ik zelf veel minder de noodzaak om me voortdurend met de dagelijkse operationele leiding bezig te houden. Ik wilde vooral veel meer tijd besteden aan het strategische", zegt Gillis. Vanuit die optiek werd een reorganisatie van het management in de steigers gezet. "Het is bedoeling het volledige management te begeleiden naar een volledig zelfdragende rol", zegt Cools. Het bedrijf wil af van de klassieke managementstructuur, met de CEO als centrale spil. Het wil daarentegen verschillende cirkels creëren, waar de CEO niet bij elke beslissing van begin tot eind betrokken moet zijn. "Zoiets moet natuurlijk deel worden van het DNA van de onderneming. Dat doe je niet door mensen in het diepe te werpen. Je moet ze daarentegen goed begeleiden om te groeien in die nieuwe rol", zegt Gillis. Elke afzonderlijke manager kan wel helemaal thuis zijn in sales, marketing of operations, maar tegelijk komt hij onvermijdelijk in situaties waarin hij zich minder thuisvoelt. Hoe moet je omgaan met conflicten? Hoe moet je omgaan met een medewerker die door privéproblemen ook op het werk niet meer optimaal functioneert? En hoe maak je van een evaluatiegesprek een goed coachinggesprek? "Voor elk van die vragen kunnen de managers terecht bij de bedrijfscoach. Zo komt er een structurele voeding van capaciteiten die nog onderontwikkeld zijn", zegt Gillis. Cools begon niet onvoorbereid aan haar nieuwe taak. Ze schoolde zich bij in neurolinguïstisch programmeren, om met de juiste vraagstelling te kunnen achterhalen wat er zich onder de ijsberg bevindt. Ze volgde een jaaropleiding voor integrale coaching en heeft ook een opleiding 'train de trainer' achter de rug. "Je start niet zo snel als bedrijfscoach", zegt Cools. "Een goede bedrijfscoach combineert een goede kennis van het bedrijf met een degelijke coachingachtergrond. Anders ben je ofwel een gewone mentale coach, ofwel een goede adviseur voor technische aspecten zoals businessmodellen. Je moet het totaalpakket kunnen aanbieden, opdat het DNA van een onderneming kan veranderen." De ondersteuning door de bedrijfscoach gebeurt op vrijwillige basis. Sommige managers zitten om de twee weken samen met Cools om alle heikele punten in één keer op tafel te leggen, anderen springen binnen wanneer ze met vragen zitten. Dat kan over veel gaan: van een leidinggevende die met vragen zit over zijn communicatiestijl omdat alles wat hij doet op weerstand botst, tot een manager die aan zijn team een beslissing moet meedelen waarover hij zich niet zo comfortabel voelt. Die aanpak waarbij elke manager kan terugvallen op een specifieke begeleiding op maat, werpt vruchten af. "Elk van hen groeit meer en meer uit tot een totaalmanager. Bovendien zien ze dat daardoor ook hun medewerkers boven zichzelf uitstijgen. Het eindresultaat is dat iedereen elkaar beter begrijpt, dat het werk veel leuker is en dat uiteindelijk ook de business beter draait", zegt Gillis. Een bedrijfscoach moet wel enkele potentiële valkuilen vermijden. "Ik waak er sterk over me niet met de inhoud te moeien, maar vooral de processen goed te bewaken. Bij een conflict wil ik niet optreden als scheidsrechter. Ik zal er wel voor zorgen dat de betrokkenen er zelf uitkomen door hen de nodige tools aan te reiken", zegt Cools. "Daarnaast moet je een goed evenwicht vinden tussen het bijspijkeren van menselijke vaardigheden en het bedrijfseconomische aspect. Ik ben geen lifecoach die ook op privévragen een antwoord biedt. Het gaat er vooral om dat ik mensen professioneel kan laten groeien. Natuurlijk kun je privéproblemen even aanraken wanneer die aan de basis liggen van moeilijkheden op het werk, maar verder gaat het niet", zegt Cools. Sven Vonck, fotografie Kris Van Exel"Elk van onze managers groeit meer en meer uit tot een totaalmanager. Bovendien zien ze dat daardoor ook hun medewerkers boven zichzelf uitstijgen"