In essentie is Sinnolabs een makelaar. China wil technologiebedrijven aantrekken, en heeft daar veel geld voor over. Europa heeft innovatieve kmo's, die zoeken naar groeimarkten. Sinnolabs is de schakel tussen beide.
...

In essentie is Sinnolabs een makelaar. China wil technologiebedrijven aantrekken, en heeft daar veel geld voor over. Europa heeft innovatieve kmo's, die zoeken naar groeimarkten. Sinnolabs is de schakel tussen beide. De diensten van Sinnolabs zijn betalend, maar de aandeelhouders beogen geen winst, aldus Pascal Coppens, directeur Europa bij Sinnolabs. "Onze aandeelhouders hopen eerder dat het initiatief hun omzet in China ten goede zal komen. Voor een zakenadvocaat zal Sinnolabs doorverwijzen naar het kantoor De Wolf Law Firm, voor een accountant naar Moore Stephens, en voor investeringsadvies naar Riverbanks Investments. Maar de kmo is niet verplicht om op dat aanbod in te gaan." Voor andere Sinnolabs-aandeelhouders gaat het niet om pure omzet. Het Belgische overheidsfonds FPIM (Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij), dat actief is in China, hoopt via Sinnolabs op interessante projecten te stoten. Hetzelfde geldt voor de Chinese industriële groep Zhonglu. Blue Sea wil zich dan weer profileren als een innovatieve hr-specialist. Het chemieconcern Solvay - dat in China een groot onderzoekscentrum en zeventien productievestigingen heeft - ziet zijn steun aan Sinnolabs als een vorm van maatschappelijk engagement. Met de Chinese overheid sloot Sinnolabs een samenwerkingsakkoord. De lokale overheid in Sjanghai zorgt voor financiële en logistieke steun, zoals een kantoorruimte van 400 vierkante meter in het zakelijke hart van de stad. Daarvan kunnen ook de kmo's gebruikmaken. De selectie van de kmo's moet het aantal mislukkingen beperken. Sinnolabs wijst starters beleefd de deur. De kmo moet al omzet draaien, met een bewezen technologie, die nog niet voorhanden is in China. Het management van de kmo heeft de tijd en de capaciteiten voor een project in een verafgelegen markt, en geniet de steun van de aandeelhouders. Geselecteerde kmo's krijgen - gedurende een jaar en tegen een vast tarief - begeleiding door een mentor met zakelijke ervaring in China. De grote troefkaart van Sinnolabs is een uitgebreid netwerk. "In China kun je veel tijd verliezen met de verkeerde contacten", zegt Coppens. "Via het netwerk van Sinnolabs geraak je vlugger tot bij het juiste contact, dat op zijn beurt kan doorschakelen naar andere netwerken. Dat onderscheidt ons van de consultants in China. Zij werken in de diepte: ze maken een marktstudie of zoeken een distributeur. Wij werken in de breedte, met een ruim netwerk en veel terreinkennis. Etienne Charlier, de directeur van Sinnolabs in Sjanghai, heeft twintig jaar bedrijfservaring in China." Sinnolabs wil niet voor de voeten lopen van FIT (Flanders Investment & Trade), het Vlaamse agentschap voor exportpromotie, dat drie kantoren heeft in China. Terwijl Sinnolabs zich toelegt op technologiebedrijven die het zelf uitkiest, is een overheidsorganisatie als FIT toegankelijk voor elk bedrijf. Ook de opdrachten van beide organisaties verschillen. "FIT is eerder een informatieverschaffer, wij zijn een begeleider van bedrijven", zegt Coppens. "Terwijl FIT via het stimuleren van export banen moet creëren in Vlaanderen, helpen wij kmo's groeien in China."