De bouwmarkt klaart op

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Wienerberger, de Belgische marktleider in bakstenen, blijft met bijna 1100 werknemers een van de grootste werkgevers in de provincie. Twee jaar had het bedrijf te kampen met economische werkloosheid, maar eindelijk klaart de hemel op.

De Belg zit met een baksteen in de maag, luidt het gezegde. Maar in werkelijkheid koopt die Belg steeds minder bakstenen. Van 60.000 nieuwbouwwoningen in 2006 naar 37.000 vorig jaar. Dat voelt ook de marktleider in bakstenen Wienerberger, goed voor een marktaandeel van 45 procent. De onderneming heeft zestien vestigingen voor de productie van bakstenen in eigen land. De bekendste merken zijn Terca (gevelmateriaal) en Koramic (dakpannen). In het boekjaar 2012 telde de onderneming 1096 werknemers, goed voor een topplaats in tewerkstelling in West-Vlaanderen. Toch moest de onderneming twee sites in België stilleggen, door de slabakkende vraag.

Kansen in export

Die makke markt in eigen land blijft maar aanhouden. In januari ontvouwde Wienerberger een herstructureringsplan voor de hoofdzetel in Kortrijk. Daarbij vielen zes ontslagen en gingen elf mensen met brugpensioen. Eerst werd weer economische werkloosheid ingevoerd, een stelsel dat al sinds 2012 geldt. Maar sinds kort klaart de hemel op, meldt gedelegeerd bestuurder Johan Van der Biest. “De Belgische markt beweegt nog niet, maar de export groeit. In het Verenigd Koninkrijk zien we bijna een verdubbeling van de vraag. Ook de Duitse markt doet het beter.”

De balans van het boekjaar 2012 is voor de Belgische markt dus bijzonder voorzichtig. Het aantal bouwaanvragen bleef dalen, onder meer door de stopzetting van subsidies. De onderneming mikt steeds meer op duurzaamheid, maar een duurzaam gebouw is tot een vijfde duurder dan traditionele bouw.

Centrale rol

Het Belgische filiaal is een dochter van de gelijknamige bouwgroep in Wenen. Wienerberger is beursgenoteerd en de grootste baksteenproducent in Europa. Het moederbedrijf schreef de voorbije jaren rode cijfers en voerde zware saneringen door. De huizencrisis, zeker in de zuiderse eurolanden, deed de groep geen goed. België bleef daarvan relatief gespaard. In het boekjaar 2012 werd nog een bedrijfswinst gehaald van 14 miljoen euro (in 2007 was dat 19,4 miljoen euro).

België speelt bovendien een centrale rol in de groep, met onderzoeks- en ontwikkelingscentra in Beerse (gevelstenen) en Kortrijk (dakpannen). De Belgische merken Koramic en Terca zijn sterke merknamen en worden in alle landen van de groep Wienerberger verkocht. In het wereldwijde directiecomité is de Vlaming Willy Van Riet als financieel directeur de nummer twee van de groep. En Christian Dumolin was er tot vorig jaar de ondervoorzitter van de raad van bestuur. Dus toch een baksteen in de maag.

WOLFGANG RIEPL

“In België beweegt er nog niet veel, maar de export groeit”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content