"Dans" en "mime" staan in het beeldmerk van het festival De Beweeging ingeschreven. Maar met die termen laten de artistieke projecten zich niet inkapselen. "Bewegingstheater" geeft ondanks (of dankzij ?) zijn vaagheid misschien al beter weer waar het om gaat : een onbevangen aftasten van de grensgebieden tussen dans, mime en andere disciplines, met een voorliefde voor nieuw werk, eerlijk en tegendraads theater. Voor de achtste editie van het festival verwijst prog...

"Dans" en "mime" staan in het beeldmerk van het festival De Beweeging ingeschreven. Maar met die termen laten de artistieke projecten zich niet inkapselen. "Bewegingstheater" geeft ondanks (of dankzij ?) zijn vaagheid misschien al beter weer waar het om gaat : een onbevangen aftasten van de grensgebieden tussen dans, mime en andere disciplines, met een voorliefde voor nieuw werk, eerlijk en tegendraads theater. Voor de achtste editie van het festival verwijst programmator Herbert Reymer ook expliciet naar het visueel en beeldend karakter van het bewegingstheater. "Op heel verschillende manieren blijken kunstenaars de ruimte én de tijd te beeldhouwen met hun eigen lijfelijkheid." Het duidelijkst zichtbaar ook door de gekozen locatie, het Muhka wordt dat allicht in het projekt van Eric Raeves (in '88 dé revelatie van De Beweeging, en er sindsdien regelmatig te gast). Zijn Interesting Bodies wordt zoiets als "een tentoonstelling van levende beelden". Zelf kijken we nogal uit naar S.O.S. Tempo : A tender Slowness, de laatste choreografie die Gerhard Bohner uitwerkte vóór hij drie jaar geleden stierf aan aids. Bohner was de man die in de jaren tachtig de opgemerkte reconstructie van het Triadische Ballett van Oskar Schlemmer (getekend in de strakke modernistische geest van het Bauhaus) realiseerde. Jutta Hell en Dieter Baumann, die samen het "huisgezelschap" van het Theater am Halleschen Ufer in Berlijn vormen, dansen S.O.S. "sober, strak, afgemeten, maar niet emotieloos : beeldende kunst met lichamen," zegt de programmabrochure. Op de affiche voorts onder meer ook : Pé Vermeersch, Latrinité (een trio gegroeid uit Victoria en Les Ballets C. de la B.), Carmen Blanco Principal en Monica Klingler, Patricia Kuypers,... Niet de grote gekende namen, maar wel (relatief) jonge kunstenaars : die hebben bij De Beweeging altijd een voetje voor gehad. De openingsavond, 1 maart, wordt een feest : met de muzikantenbende Fanfaron die blues, house, etno, free-jazz en hoempapa naar haar hand zet, met windobjecten en "hemelreizigers" gemaakt door Antwerpse jongeren o.l.v. beeldend kunstenaar Frederic Geurts, en met het Franse straattheatergezelschap Friches dat de Faust-legende aanpakt in Méphistomania. Van 1 tot 10 maart op diverse locaties in Antwerpen. Openingsavond (gratis) op het Stuyvenberghplein (of, bij regenweer, in de hallen van het Slachthuis), vanaf 20 uur. Info : De Beweeging, tel.(03)225.10.66.