De Swift is bij Suzuki altijd een buitenbeentje geweest. Noem hem gerust de ster van het gamma. Het model deed het altijd goed bij jongeren - een hebbeding, zeg maar. Het heeft misschien zelfs wat status. De Swift werd weleens 'de betaalbare Mini' genoemd, al heeft hij veel minder status dan de Mini van de BMW-groep. Het merk komt ook met mogelijkheden om de auto te personaliseren - zoals een dak in een andere kleur...

De Swift is bij Suzuki altijd een buitenbeentje geweest. Noem hem gerust de ster van het gamma. Het model deed het altijd goed bij jongeren - een hebbeding, zeg maar. Het heeft misschien zelfs wat status. De Swift werd weleens 'de betaalbare Mini' genoemd, al heeft hij veel minder status dan de Mini van de BMW-groep. Het merk komt ook met mogelijkheden om de auto te personaliseren - zoals een dak in een andere kleur dan het koetswerk of kleurschakeringen op de velgen. Dat imago wil Suzuki versterken met de nieuwe generatie, die best hip uit de hoek komt. Dit jaar hoopt Suzuki in België van de vorige en de nieuwe generatie 1800 exemplaren te verkopen. In 2018 ligt de lat op 3000. Iets meer dan de helft daarvan zal voor trouwe klanten van het merk zijn, maar Suzuki hoopt ook 45 procent van de verkoop bij elkaar te vissen uit andermans vijvertjes. Objectief bekeken kan dat best lukken. De nieuwe Swift is niet alleen een leuke verschijning, het model is ook op heel wat gebieden verbeterd. Zo is het chassis een stuk rigider geworden, wat het rijgedrag ten goede komt. Door het gebruik van andere materialen ging het gewicht met zowat 120 kilogram naar beneden, wat goed is voor het verbruik. Het rijgedrag zit bijzonder goed, want het model weet comfort en sportiviteit goed te combineren. In iets snellere bochten kleeft de Swift goed tegen het asfalt en is het door het zeer precieze stuurgevoel aangenaam rijden. Maar in gewoon verkeer - over de minder goede Belgische wegen, met af en toe wat putten en bulten - biedt het onderstel nog altijd voldoende comfort. Nog opvallend: in tegenstelling tot de ongeschreven wet dat elke nieuwe generatie van een model iets groter is dan de vorige, is de nieuwe Swift een snipje korter. Onder de motorkap zit geen diesel meer, waarmee de Swift een algemene trend voor kleine auto's en stadswagens volgt. Een echte hybride versie is er nog niet, maar die zit wel in de pijplijn. Wij reden met de driecilinder met turbo, een eenlitermotor die bijzonder gewillig is en zich van de concurrentie onderscheidt met zijn echte zuinigheid. Jo Bossuyt