Porsche is nog altijd synoniem met de 911, de iconische sportwagen. Dat neemt niet weg dat de Duitse autobouwer vandaag zo goed boert dankzij de SUV's in zijn gamma. De lancering van de grote Cayenne redde het bedrijf destijds zelfs van de ondergang. Ondertussen heeft de Cayenne een kleinere broer: de Macan. Die werd vijf jaar geleden boven de doopvont gehouden en is snel uitgegroeid tot de beste verkopende Porsche. Er gingen er wereldwijd al meer dan 350.000 over de toonbank.

Als een model al vijf jaar op de markt is, wordt het tijd voor een facelift. Ook in het geval van de Macan is die upgrade heel klassiek. Er werd wat gemorreld aan de snoet en de achterkant, zoals andere lichten of licht hertekende bumpers. En het interieur werd wat geüpgraded, vooral op multimediaal gebied. De Macan heeft nu een aanraakscherm van net geen elf inch. Het grote nieuws zit onder de motorkap. De eerste generatie van de Macan kwam met minstens een V6-motor, als je voor benzine koos. Maar nu viste Porsche de motor van de Golf GTi uit de organenbank van de Volkswagen-groep: een viercilinder met turbo van 245 paarden. Sommige Porsche-fanaten zullen het wat minnetjes vinden, maar voor een groter publiek is het meer dan voldoende. Meer zelfs: het uitstekende onderstel, vooral als je voor de luchtvering en de gestuurde schokdempers gaat, verheft deze Macan tot een van de best rijdende compacte SUV's op de markt. Hoewel we een zwak hebben voor de Stelvio van Alfa Romeo, durven we toch te stellen dat de Macan misschien wel de beste van de klas is. Van bij de eerste meters voelt het alsof de auto als een massief blok op het asfalt staat, maar tegelijk gedraagt hij zich bij iedere beweging aan het stuur heel zwierig. Neem daarbij het zeer aangename interieur en de sportstoelen die heerlijk zitten, het stuur bekleed met alcantara - een optie - en je komt na de rit steevast thuis met op je gezicht nog altijd diezelfde glimlach als van de eerste paar honderd meter.

Het minpunt is het prijsbeleid. De instapprijs is op zich al niet minnetjes, maar vooral, als je je eventjes laat gaan met de optielijst, rond je voor je het weet de kaap van 100.000 euro.

In cijfers

Motor

4-cilinder turbobenzine, 1984 cc, 245 pk

Max. koppel: 390 Nm bij 1600-4500 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 225 km/u

0-100 km/u in 6,7 seconden

Normverbruik: 8,1 liter/100 km

Testverbruik: 12,5 liter

Emissie: 181 g CO2/km

Instapprijs

62.194 euro

+

Rijgevoel

-

Prijsbeleid