Wie eindejaar zegt, zegt eindejaarslijstjes. The Economist bracht recent een overzicht van de beste boeken die in 2007 van de persen rolden. Lectuur voor onder de kerstboom. Een selectie.
...

Wie eindejaar zegt, zegt eindejaarslijstjes. The Economist bracht recent een overzicht van de beste boeken die in 2007 van de persen rolden. Lectuur voor onder de kerstboom. Een selectie. -William D. Cohan, The Last Tycoons: The Secret History of Lazard Frères & Co - A Tale of Unrestrained Ambition, Billion-Dollar Fortunes, Byzantine Power Struggles and Hidden Scandal, Doubleday, 2007, 742 blz., 20 euroHoe een zakenbank zich concentreerde op adviesverlening aan rijke en machtige klanten. Lazard hanteerde een businessmodel dat steunde op de grijze cellen en trucs van een groep medewerkers die over een gigantische werkkracht beschikten. William Cohen zelf is een ex-werknemer van Lazard. -Nassim Nicholas Taleb, The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable, Allen Lane, 400 blz., 18 euroEen voormalige Wall Streettrader 'herschoolt' zich tot een filosoof en schrijft een boek over de kracht van het onverwachte. Zwarte zwanen of niet te voospellen gebeurtenissen die een grote impact hebben wanneer ze zich voordoen, zijn wel degelijk mogelijk. Het geruststellende effect van veel statistische modellen (zoals de Gausscurve) is een gevaar. Niet alles is in een risicomodel vast te leggen en dat geldt zeker voor de financiële markten. -Paul Collier, The Bottom Billion: Why the Poorest Countries are Failing and What Can Be Done About It, Oxford University Press, 224 blz., 19 euroVolgepropt met cijfers en analyses waarbij het gezond verstand de bovenhand haalt. Verplichte lectuur voor iedereen actief in een sector die probeert mensen uit de armoede te halen. De auteur is een Oxfordeconoom. -Alan Greenspan: The Age of Turbulence: Adventures in a New World, Penguin Press, 531 blz., 24 euroDe memoires van de voormalige topman van de Federal Reserve zijn een echte beststeller. Greenspan kijkt niet alleen terug, maar blikt ook vooruit naar de economische uitdagingen die ons te wachten staan. Weinig verrassend boek, maar vlot leesbaar. De Nederlandse vertaling is verschenen bij Balans. -Don Tapscott and Anthony D. Williams, Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything, Atlantic Books, 320 blz., 25,90 euroEen boek over hoe de opkomst van een internetcommunity de zakenwereld fundamenteel wijzigt. Een gids voor believers. In het Nederlands verschenen bij business bibliotheek. (zie Trends van 13 december 2007) - Rakesh Khurana, From Higher Aims to Hired Hands: The Social Transformation of American Business Schools and the Unfulfilled Promise of Management as a Profession, Princeton University Press, 542 blz., 24 euroEen Harvardhoogleraar vertelt het fascinerende verhaal van de manier waarop het huidige managementwereldje op de dool is geraakt. -Conor O'Clery, The Billionaire Who Wasn't: How Chuck Feeney Secretly Made and Gave Away a Fortune, Public Affairs, 352 blz., 19 euroEen spannend verhaal van Chuck Feeney, een Amerikaan van Ierse afkomst, die in alle discretie een businessimperium opbouwde en de wereld van de liefdadigheid sterk beïnvloedde. -Leslie R. Crutchfield & Heather McLeod Grant, Forces for Good: The Six Practices of High-Impact Nonprofits, Jossey-Bass, 336 blz., 20 euroHet belang van non-profitorganisaties neemt toe en dus ook de nood om ze goed en efficiënt te beheren. Dit boek toont aan de hand van concrete voorbeelden aan hoe dat mogelijk is. -Ian Ayres, Super Crunchers: Why Thinking-by-Numbers Is the New Way to Be Smart, John Murray, 18 euroEen vlot geschreven en duidelijke analyse over hoe de accumulatie van grote hoeveelheden data een invloed heeft op de manier van beslissingen nemen in de zakenwereld. - Allan M. Brandt, the Cigarette Century: The Rise, Fall and Deadly Persistence of the product that Defined America, Basic Books, 704 blz., 24,40 euroTot eind jaren 90 doodde tabak meer Amerikanen dan aids, auto-ongevallen, alcohol, moord, zelfmoord of drugsgebruik. Toch overleefde de tabaksindustrie ondanks een steeds negatiever imago. The Cigarette Century toont aan hoe de sector erin slaagde zich staande te houden. Copyright: The Economist - Bewerking: Alain Mouton