Na negentien jaar bij de ASLK liet kantoordirecteur René Lauwers vorig jaar de banksector achter zich. "Ik wou de gevolgen van de fusiekoorts niet afwachten. Al jaren overwoog ik om een eigen zaak op te starten. Daarom betekent Ixina voor mij de start van een tweede carrière."
...

Na negentien jaar bij de ASLK liet kantoordirecteur René Lauwers vorig jaar de banksector achter zich. "Ik wou de gevolgen van de fusiekoorts niet afwachten. Al jaren overwoog ik om een eigen zaak op te starten. Daarom betekent Ixina voor mij de start van een tweede carrière." Ixina Aartselaar is de eerste winkel volgens het nieuwe concept van de Belgische distributieketen Electro-Cash, die vooral in Wallonië een serie groothandels voor elektrotoestellen uitbaat. De keten wil via een nieuwe franchisingformule een plaats verwerven op de markt van keukenspecialisten. In België werden vorig jaar 90.000 keukens verkocht, waarvan meer dan 10.000 door Electro-Cash. Het winkelconcept bouwt voort op de bestaande structuren die de groep al heeft in Wallonië. In 1989 kwam de huidige directeur Pierre Jeanmart, na een carrière bij Philips en Bosch, aan het roer. Sedertdien borstelden de Electro-Cash-winkels hun imago helemaal op. Ixina is het logische vervolg. "In principe hebben we dezelfde leveranciers, maar wij willen ons uitsluitend profileren als keukenspecialist." Op dit ogenblik werkt Ixina uitsluitend met de Duitse fabrikanten Pino, Nobilia en Häcker. Daar zit het kwaliteitsimago van de Duitsers voor iets tussen, maar ook de specifieke evolutie van de keukensector. "In België en Nederland zijn nog meer schrijnwerkers die mooi werk afleveren, maar die zijn meestal duurder en werken op kleinere schaal." Geheel volgens het concept van franchising besteedt het moederhuis aandacht aan opleiding en ondersteuning vanuit de centrale hoofdzetel. Ook de aankoopdienst is gecentraliseerd. De franchiseformule schrikt René Lauwers niet af. Het draaiboek van Ixina vermeldt als pijlers van de eigen aanpak: doorzichtigheid en klantvriendelijkheid. "We kiezen voor soft selling. Onze klanten moeten het gevoel krijgen dat ze hier mogen kopen. Bovendien werken hier geen echte verkopers, maar laten we ontwerpers en interieurvormgevers onze keukens aan de man brengen." De vestiging in Aartselaar is voor België de eerste winkel met de naam Ixina. In Frankrijk zijn er al vier. "Het is de bedoeling om het concept ook geleidelijk in te voeren in de Waalse Electro-Cash-bastions en in Vlaanderen uit te breiden naar vijftien tot dertig winkels. We mikken op grootstedelijke gebieden en vestigen ons langs drukke verkeersaders. In Frankrijk moeten er honderd komen."Na drie jaar moet elke vestiging een omzet halen van 60 tot 80 miljoen frank. "Drie maanden na de opstart lijkt me dat geen probleem," aldus Lauwers. "Ik denk dat het potentieel hier in Aartselaar nog groter is. Dat heeft er ook mee te maken dat de concentratie van interieurwinkels erg groot is. Dat trekt meer kopers aan blijkbaar."