De Fransman Charles-Henri de Maleissye leidt in België zowel de winkels van Vanden Borre als van Fnac. De focus ligt op duurzaamheid en het verder uitbouwen van de onlinepoot. Met een omzet van 640 miljoen euro is België de tweede grootste markt voor Vanden Borre met 73 Vanden Borre-winkels en 14 Fnac-vestigingen.
...

De Fransman Charles-Henri de Maleissye leidt in België zowel de winkels van Vanden Borre als van Fnac. De focus ligt op duurzaamheid en het verder uitbouwen van de onlinepoot. Met een omzet van 640 miljoen euro is België de tweede grootste markt voor Vanden Borre met 73 Vanden Borre-winkels en 14 Fnac-vestigingen. Hoe gaat het met de Belgische activiteiten? CHARLES-HENRI DE MALEISSYE. "Over het algemeen goed. Fnac maakt wat verlies, maar beperkt. Sinds de coronapandemie is onze online-omzet verdubbeld. Dat heeft het lagere winkelbezoek kunnen compenseren. We hebben van de gelegenheid gebruikgemaakt om de winkelpunten te renoveren om de klanten ertoe aan te zetten terug te komen. Vanden Borre is historisch gezien veel rendabeler. We halen daar betere resultaten dankzij onze positionering met scherpe prijzen en de dienstverlening achteraf, die de Belgen sterk waarderen." Er zijn 1.800 werknemers in België. Is het moeilijk nieuwe mensen aan te trekken? DE MALEISSYE. "Heel moeilijk. We hebben honderd vacatures in de logistiek, de klantendienst, de marketing, de digitalisering en de verkoop. Om medewerkers aan te trekken investeren we veel in employer branding. Onze focus op duurzaamheid helpt daarbij." Met de 'akte van vertrouwen' legt Vanden Borre de nadruk op duurzaamheid. Hoe gaat dat concreet? DE MALEISSYE. "Wij analysen de ecologische voetafdruk van onze elektrotoestellen van de fabricatie tot wanneer ze vernietigd worden. Het transport is verantwoordelijk voor slechts 2 procent van de CO2-afdruk. De fabricatie weegt zwaarder." U pakt ook uit met het abonnement Vanden Borre Life. Zo is een klant zeker van een snelle reparatie van zijn tv of grote elektrotoestellen. Hoeveel mensen bereikt u daarmee? DE MALEISSYE. "We hebben vorige zomer de kaap van de 30.000 overschreden. Belgen zijn altijd gevoelig geweest voor de levensduur van een product. Ze kiezen voor kwaliteitsmerken die lang meegaan. De Belg is een slimme klant. De premiummerken wegen in de omzet in België even zwaar als in grote landen." Is het normaal meer te moeten betalen voor een product dat lang meegaat? DE MALEISSYE. "Alles heeft een prijs. Wanneer je aan een product een langere garantie wilt toekennen, dan zal het meer kosten. Liever zo'n abonnementsformule dan de prijs te moeten verhogen." Hoe maakt Vanden Borre het verschil? DE MALEISSYE. "Door onze klantendienst. We werken met 150 eigen technici. Het geeft ons een concurrentieel voordeel en zorgt voor klantenbinding." Is de automatische loonindexering een uitdaging, met de hoge inflatie? DE MALEISSYE. "Zeker. Het is heel ingewikkeld met de hogere kosten om te gaan als je weet dat de marges beperkt zijn. Bedrijven stoppen met aanwerven, maar bij ons is dat moeilijk. Wij kampen al met schaarste. 60 procent van onze kosten gaat naar salarissen. Daar zijn ook hogere energiekosten bij gekomen, net als de stijgende huurprijzen, want onze winkels zijn niet onze eigendom."