De Belg die Gmail wil verbeteren

Met de lancering van InboxZero wil de Belgische groep EASI mensen helpen niet meer te verzuipen in de e-mails. Zo wil het zijn product voor de bedrijvenmarkt bekender maken.

Salvatore Curaba, de oprichter van de IT-dienstverlener EASI, biedt al een tijd een vernieuwende oplossing voor e-mailbeheer aan. SmartMail wist een zestigtal professionele klanten te overtuigen, maar brak niet door op grote schaal. Daarom heeft Curaba met InboxZero een product voor iedereen ontwikkeld, dat SmartMail bekender moet maken bij bedrijven.

Het bedrijf uit Nijvel, met een kantoor in Leuven, haalde in 2013 in België een omzet van 22,8 miljoen euro en 3,2 miljoen euro winst voor belasting. Curaba leidt een groep van 150 medewerkers, maar ontwikkelde de toepassing grotendeels zelf. “Ik zit al vijftien jaar in de e-mailbusiness”, beklemtoont hij. “Het thema boeit mij mateloos.” De voormalige profvoetballer bij Charleroi en La Louvière sleutelde meer dan acht jaar aan de applicatie. Sinds mei is InboxZero gratis beschikbaar in de Apple Store. Binnenkort volgt ook een Android-versie.

Conversaties

InboxZero is opgevat als een extra laag boven Gmail. U moet dus een Gmail-adres hebben om de toepassing te kunnen gebruiken. Binnenkort krijgen ook Outlook- en Yahoo-gebruikers toegang tot de app. De app maakt een onderscheid tussen uw inbox, waar pas binnengekomen e-mails staan, en uw ‘conversaties’, waar gelezen mails in terechtkomen. Die conversaties vormen het hart van InboxZero. U kunt agenda-afspraken en commentaren in de conversaties importeren. Een algoritme verwijdert automatisch de praktische details zoals afzender en datum en de beleefdheidsformules uit de e-mails. Alleen de kern van de boodschap wordt getoond.

Berichten die een actie vereisen, voegt u toe aan ‘belangrijke’ conversaties of voorziet u van een reminder. De app stelt dat zelf voor. InboxZero beschikt ook over een doorgedreven meldingencentrum. U kunt bijvoorbeeld instellen dat u enkel een melding wilt ontvangen als een mail van een bepaalde contactpersoon binnenkomt of als u voor het eerst een mail van iemand krijgt. “Met InboxZero heb je niet alleen controle over wat er in de app verschijnt, maar ook over de meldingen. Wij gaan verder dan alle andere toepassingen voor e-mailbeheer”, zegt Curaba tevreden. Hij denkt eraan een spel- of competitie-element in de app te integreren, om gebruikers te stimuleren hun mailbox leeg te houden.

Curaba weet best dat InboxZero kan floppen. “Als ex-voetballer wil ik winnen. Net als in een match, wil ik dat InboxZero het goed doet.” Curaba laat zich niet op stang jagen door de geruchten dat Microsoft zijn e-mailtoepassing grondig aan het herwerken is. De overname van de door Belgen ontwikkelde app Sunrise past in dat plan. “Ik mik op 2 tot 3 procent van de wereldmarkt”, zegt de ondernemer. Een ambitieus en mogelijk prijzig doel voor EASI: de Waalse kmo becijferde de infrastructuurkosten voor ondersteuning bij het gebruik van de app op 7 centiem per gebruiker per maand. De app blijft gratis en heeft momenteel niet echt een zakenmodel om inkomsten te genereren.

Christophe Charlot

De app blijft gratis en heeft momenteel niet echt een zakenmodel om inkomsten te genereren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content