Trends belde met Martin Rapaport, zowat de Amerikaanse goeroe van het wereldwijde diamantgebeuren. "De Beers is momenteel volop zijn Supplier of Choice-strategie aan het implementeren, terwijl het tegelijk diamant uit Rusland aankoopt. Op die manier vernietigt het diamantconcern de vrije, eerlijke en open competitie in de markt voor ruwe en geslepen diamanten. De Beers beperkt immers de beschikbaarheid van steentjes voor eerbare, economisch leefbare producente...

Trends belde met Martin Rapaport, zowat de Amerikaanse goeroe van het wereldwijde diamantgebeuren. "De Beers is momenteel volop zijn Supplier of Choice-strategie aan het implementeren, terwijl het tegelijk diamant uit Rusland aankoopt. Op die manier vernietigt het diamantconcern de vrije, eerlijke en open competitie in de markt voor ruwe en geslepen diamanten. De Beers beperkt immers de beschikbaarheid van steentjes voor eerbare, economisch leefbare producenten en verdelers van diamant. Het zou schandalig zijn als de Europese Commissie dergelijke praktijken aanvaardt." Met die krachtige woorden steunt Martin Rapaport de klacht van de Belgische Beroepsvereniging van Handelaren voor Geslepen Diamant (BVGD) bij de Europese Commissie tegen De Beers, de belangrijkste diamantgroep ter wereld. De Commissie gaf De Beers in januari 2003 groen licht voor zijn Suplier of Choice-strategie (SoC), op voorwaarde dat dit de bevoorrading van diamanten niet kunstmatig zou beïnvloeden. De BVGD vindt de SoC en het samenwerkingsakkoord met het Russische Alrosa, de tweede producent van ruwe diamant, een flagrant voorbeeld van een prijskartel. MARTIN RAPAPORT (DIAMANTEXPERT). "De exclusieve en selectieve distributiesystemen van De Beers schakelen de prijscompetitie uit. Het gevolg daarvan zijn hogere prijzen voor zowel ruwe als geslepen steentjes." RAPAPORT. "De schaarste aan zowel ruwe als geslepen diamanten maakt dat het onhoudbaar wordt voor eerlijke diamantbedrijven om in de business te blijven. Traditionele relaties tussen aanbieders en klanten worden kapotgemaakt, terwijl De Beers en zijn zichthouders de hele business en diamantdistributie in Antwerpen overnemen. Verdelers geraken immers niet langer aan de diamanten die ze nodig hebben om hun klanten te bevoorraden." RAPAPORT. "De Commissie gedraagt zich op een onverantwoorde en tendentieuze manier. Ik ben ervan overtuigd dat ze nooit op een grondige manier de weerslag onderzocht van de activiteiten van De Beers op de wereldwijde consumentenmarkt voor ruwe en geslepen diamanten. De Commissie heeft met De Beers geheime, eenzijdige afspraken gemaakt zonder op een ernstige en eerlijke manier de vreselijke impact te onderzoeken van die dubieuze praktijken op een competitieve diamantmarkt waarin duizenden mensen uit de Belgische diamantindustrie hun brood verdienen. " E.B."De Europese Commissie heeft met De Beers geheime afspraken gemaakt."