De beat achter de festivalorganisatie

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De Antwerpse start-up Beatswitch verenigt boekingskantoren en festivalorganisatoren op één internetplatform. Het bedrijf haalde zonet kapitaal op en lanceert zijn nieuwe website.

Een muziekfestival organiseren is een opeenstapeling van organisaties: je moet zorgen dat de artiesten ter plekke raken, hotels en vervoer boeken, een team vrijwilligers leiden, zorgen voor eetstalletjes, de veiligheid en nog een rist andere praktische zaken. Toen Gertjan De Wilde als student toegepaste informatica zelf evenementen organiseerde, stoorde hij zich aan de manier waarop dat gebeurde: “Festivalorganisatoren werken nog vaak met Excel, Sharepoint, Dropbox of walkietalkies. Veranderde er iets aan de planning, dan moest je dat ergens op een Excelbestand gaan aanduiden. De jonge generatie organisatoren heeft toch andere noden en daar willen we op inspelen met Beatswitch.” De Wilde sloeg aan het coderen en het resultaat is een intelligent instrument waarmee de boekingsagentschappen van artiesten en de organisatoren op één plaats beter hun activiteiten kunnen plannen en vlotter met elkaar kunnen communiceren en samenwerken.

Dashboard met subniveaus

“Zo kunnen de boekingskantoren en organisatoren zich weer concentreren op de muziek en contacten leggen”, zegt medeoprichter Thomas Van Orshaegen, die mee het Antwerpse Doomsday Festival in goede banen leidt. Hoe werkt de software? Wanneer een festivalmedewerker of iemand van een artiestenbureau inlogt bij Beatswitch, krijgt hij een dashboard te zien. Dat digitale paneel verschilt van persoon tot persoon: de podiummanager krijgt precies die info die hij nodig heeft en die verschilt van de info voor de medewerker die het transport moet organiseren. “Het dashboard heeft subniveaus met steeds meer informatie. Je ziet bijvoorbeeld eerst een overzicht van de boekingen, maar je kunt ook dieper gaan en de details per boeking bekijken. Er zitten ook tools in voor bijvoorbeeld projectmanagement of het beheer van je contacten”, zegt Thomas Van Orshaegen. Het grote voordeel is dat de tool dynamisch is, dat betekent dat één aanpassing meteen overal en voor iedereen zichtbaar is op computer, tablet en mobiele telefoon.

Het ondernemersduo startte het bedrijf officieel in november op met een begininvestering van de Antwerpse accelerator Idealabs, die in ruil tien procent van de aandelen verwierf. Daarna ging het snel: in drie maanden wilden de ondernemers hun product bouwen en naar de markt brengen. De eerste versie van het platform — het minimum viable product zoals dat in start-upjargon heet — werd op 21 december al getest op Doomsday, een festival voor elektronische muziek in Antwerpen. Eergisteren maakte het bedrijf, dat zijn zevende werknemer aanwerft, bekend dat het een kwart miljoen euro kapitaal ophaalde bij Strike4. Dat fonds investeerde eerder al in bekende Belgische start-ups zoals TapCrowd (mobiele marketing), Engagor (beheertool voor sociale media) en Scanadu (draagbaar medisch toestel voor zelf-diagnose).

Niet toevallig

Met het verse kapitaal kunnen de twee oprichters een jaar voortwerken. Het bedrijf wil deze zomer nog enkele megafestivals binnenhalen als klant en na het Belgische festivalseizoen, wanneer de zomer in andere delen van de wereld pas begint, meteen internationaal doorbreken. Beatswitch blijft voorlopig in Antwerpen, al zal het naarmate het team groeit moeten verhuizen uit de kantoren van Idealabs, waar het nu een ruimte deelt met andere beginnende ICT-bedrijfjes. “Idealabs heeft een grote rol gespeeld voor ons. Ze hebben ons samengebracht en ons laten uitgroeien tot een bedrijf”, zegt Gertjan De Wilde. Beatswitch werkt ook samen met de Universiteit Antwerpen om transportalgoritmes te ontwikkelen voor zijn platform. Van Orshaegen vindt overigens dat het goed gaat met het start-upecosysteem in België: “Er ge- beuren positieve dingen. België maakt niet de fun applicaties, maar eerder de zware apps in de cleantech, medische technologie of business-to-businesssoftware”, zegt Van Orshaegen.

Beatswitch heeft plannen op lange termijn. “Mensen die festivals bezoeken, laten vaak hun gegevens achter. We onderzoeken hoe we een API (software waarmee verschillende softwareprogramma’s met elkaar in verbinding staan, nvdr. ) kunnen bouwen om die data aan te bieden aan andere organisaties.”

Volgens de oprichters komt een bedrijf als Beatswitch niet uit de lucht gevallen in België. “Met organisaties als Pukkelpop, Rock Werchter en Tomorrowland heb je hier wellicht het grootste aantal festivals per vierkante meter”, zegt Gertjan De Wilde. “Het is daarom geen toeval dat hier de innovaties gebeuren voor de sector”, besluit Thomas Van Orshaegen.

BENNY DEBRUYNE

De tool is dynamisch. Eén aanpassing is meteen voor iedereen zichtbaar op computer, tablet en mobiele telefoon.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content