Michelin, dat is opgericht in 1889, is een ronkende naam in de auto-industrie. Vorig jaar heeft de Franse groep met de bekende mascotte 171 miljoen banden geproduceerd, met het merk Michelin als wereldwijd premiummerk. Voor sportwagens en SUV's is er het merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn ook Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een belangrijk onderdeel van de strategie zijn gespecialiseerde banden, bijvoorbeeld voor mijnbouw-, landbouwvoertuigen en vliegtuigen (29 % v...

Michelin, dat is opgericht in 1889, is een ronkende naam in de auto-industrie. Vorig jaar heeft de Franse groep met de bekende mascotte 171 miljoen banden geproduceerd, met het merk Michelin als wereldwijd premiummerk. Voor sportwagens en SUV's is er het merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn ook Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een belangrijk onderdeel van de strategie zijn gespecialiseerde banden, bijvoorbeeld voor mijnbouw-, landbouwvoertuigen en vliegtuigen (29 % van het operationeel resultaat in 2013). Daarnaast wil Michelin maximaal groeien in de opkomende landen. Vorig jaar haalde het 32 procent van zijn omzet uit de groeimarkten. Tegen 2020 moet dat minstens 45 procent zijn. De jongste jaren heeft de groep 2,75 miljard euro geïnvesteerd in drie nieuwe fabrieken in de BRIC-landen: Pau Brasil, Shenyang 2 en Chennai. Michelin wil ook een koploper in technologie en innovatie zijn. Het heeft vorig jaar 643 miljoen euro besteed aan onderzoek en ontwikkeling, tegenover nog 545 miljoen euro in 2010. Tussen 2012 en 2016 is het doel om voor 1 miljard euro aan competiviteitsverbeteringen te realiseren. Na twee jaar was daarvan al 465 miljoen euro gerealiseerd. Een van de onbetwistbaar sterke punten van de onderneming blijft haar zeer solide balans, met een verhouding tussen de nettoschuld en de bedrijfskasstroom (ebitda) van amper 0,04. Vorig jaar heeft Michelin een vrije kasstroom van 1,15 miljard euro gerealiseerd -- een record. Het management beschouwt daarvan ruim 500 miljoen euro als structurele vrije kasstroom. Zo heeft Michelin zijn dividend opnieuw verhoogd naar 2,50 euro per aandeel. Het heeft ook 2,68 miljoen aandelen ingekocht voor 206 miljoen euro. De resultaten over 2013 bleven onder de verwachtingen, met een omzetdaling van 5,7 procent en een terugval van de recurrente bedrijfswinst (rebit zonder eenmalige elementen) met 7,8 procent tot 2,23 miljard euro. In de eerste helft van dit jaar was het verhoopte herstel minder sterk dan verwacht, met een rebit van 1,16 miljard euro, tegenover de analistenconsensus van 1,19 miljard euro. Onlangs gaf de CFO toe dat de vooropgestelde volumegroei van 3 procent over 2014 moeilijk haalbaar zal zijn. Daardoor is de koers van het aandeel de jongste maanden met een kwart gezakt. Het gevolg daarvan is dat het aandeel opnieuw goedkoop is gewaardeerd tegen 9 keer de verwachte winst, 0,7 keer de omzet en een verwachte ratio tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 4,5. Dat maakt het aandeel koopwaardig. DANNY REWEGHS