Michelin is de grootse bandenproducent ter wereld, met een marktaandeel van 14,6 procent. De groep produceerde vorig jaar 166 miljoen banden in 69 fabrieken verspreid over 18 landen. De banden werden in 170 landen verkocht. Michelin is een wereldwijd bekend premiummerk. Voor sportwagens en SUV's heeft de groep een speciaal label, BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een cruciaal onderdeel van de strategie is die merken te versterken door een i...

Michelin is de grootse bandenproducent ter wereld, met een marktaandeel van 14,6 procent. De groep produceerde vorig jaar 166 miljoen banden in 69 fabrieken verspreid over 18 landen. De banden werden in 170 landen verkocht. Michelin is een wereldwijd bekend premiummerk. Voor sportwagens en SUV's heeft de groep een speciaal label, BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een cruciaal onderdeel van de strategie is die merken te versterken door een imago van betrouwbaarheid en degelijkheid hoog te houden, en een koploper in technologie en innovatie te zijn. Om zijn marktleiderschap te behouden heeft Michelin vorig jaar 622 miljoen euro geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling, tegenover 545 miljoen euro in 2010. Een belangrijk aandachtspunt is het leiderschap in het segment van de gespecialiseerde banden, bijvoorbeeld voor vliegtuigen en land- en mijnbouwvoertuigen. In 2012 leverden die 17 procent van de groepsomzet en 39 procent van de bedrijfswinst op. Daarnaast wil Michelin maximaal inspelen op de groei in de opkomende landen. Vorig jaar haalde het 32 procent van zijn omzet uit die markten, en tegen 2020 wil het dat cijfer opkrikken tot minstens 45 procent. Vorig jaar gingen in de BRIC-landen twee nieuwe fabrieken open (Pau Brasil en Shenyang 2), dit jaar start de fabriek van Chennai in India op. De investering in die nieuwe vestigingen bedraagt 2,75 miljard euro. In de ontwikkelde landen ligt de klemtoon op de vervangingsmarkt. Michelin heeft er steeds grotere en meer gespecialiseerde fabrieken, die almaar efficiënter moeten opereren om een hoge, winstgevende productie te blijven halen. Tussen 2012 en 2016 wil de groep voor 1 miljard euro aan competiviteitsverbeteringen realiseren. Een van sterkhouders van de onderneming is de solide balans. Vorig jaar realiseerde Michelin een vrije kasstroom van meer dan 1 miljard euro, waardoor het de afgelopen vijf jaar al voor 428 miljoen euro kon herinvesteren in eigen aandelen. De koers kwam wel wat onder druk na de bekendmaking van de halfjaarcijfers, maar toch voldeden die aan de verwachtingen, ondanks de lagere omzet. Indrukwekkend was de toename van de vrije kasstroom tot 147 miljoen euro, terwijl die in de eerste jaarhelft doorgaans negatief is. De koers heeft de afgelopen maanden goed gepresteerd, maar het aandeel is zeker nog niet duur tegen 9,5 keer de verwachte winst, 0,6 keer de omzet en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde(ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 5,5. Het aandeel is daarom koopwaardig. DANNY REWEGHS