De band loopt leeg

De producenten van autobanden hebben ooit betere tijden beleefd. De vraag naar auto’s daalt, waardoor er ook minder banden nodig zijn.

Europa en Noord-Amerika zijn samen goed voor 70% van de omzet van de bandenfabrikanten. Het is dus vooral op deze twee markten dat het geld moet worden verdiend. De resultaten van de belangrijkste bandenproducenten staan de jongste kwartalen dan ook sterk onder druk.

1. Bridgestone (OTC US)

Het Japanse Bridgestone heeft buiten de marktsituatie nog andere katten te geselen. Als gevolg van problemen met banden geleverd door de Amerikaanse dochter Firestone, zag Ford zich genoodzaakt om 13 miljoen banden terug te roepen. Die banden zouden al 200 dodelijke slachtoffers en 700 gewonden hebben geëist.

Firestone riep zelf al in augustus 2000 6,5 miljoen banden terug. Zo’n operatie kost uiteraard handenvol geld, om nog maar te zwijgen van de juridische repercussies. Bovendien heeft Firestone Ford kwijtgespeeld als klant, terwijl het al ongeveer een eeuw de bevoorrechte leverancier van het autobedrijf uit Detroit was.

De hele zaak dreigt Bridgestone uiteraard marktaandeel te kosten. Het bedrijf is nu nog goed voor 17% van de bandenmarkt.

2. Continental (Frankfurt)

Het Duitse Continental is goed voor een marktaandeel van 9%. Over de eerste zes maanden was de operationele winst van het bedrijf zo goed als gehalveerd, ondanks een stijging van de omzet met 12% tot 5,5 miljard euro (222 miljard frank). De divisie vrachtwagenbanden was zelfs verlieslatend. Als gevolg van de terugval in de vraag zag Continental zich genoodzaakt om de productie te verminderen. Ook Continental blijkt het vooral op de Amerikaanse markt moeilijk te hebben.

3. Michelin (Euronext)

De resultaten van Michelin, met een marktaandeel van 19% de nummer twee in de bandensector, gaven zeker geen aanleiding tot enthousiasme. Weliswaar waren de cijfers zoals verwacht, maar de bandenfabrikant verlaagde de prognoses voor de EBIT-marges.

De nettowinst steeg bij Michelin toch met 57% tot 370 miljoen euro (15 miljard frank), maar dat was louter en alleen te danken aan de verkoop van een belang van 2,8 % in Peugeot. Zonder die verkoop zou de winst met ongeveer twee derde zijn gedaald. De verlaging van de winstverwachtingen had vooral te maken met de moeilijke omstandigheden op de Europese markt voor banden voor vrachtwagens. De signalen van een verzwakking zijn nu ook merkbaar op de vervangingsmarkt.

4. Goodyear (NYSE)

Goodyear is met een marktaandeel van 20% nog steeds de grootste bandenfabrikant in de wereld. De winst van het bedrijf is over het tweede kwartaal sterk gedaald. Het nettoresultaat bedroeg 7,8 miljoen dollar, ten opzichte van 77,1 miljoen dollar vorig jaar. Procentueel komt dit neer op een winstdaling met 90%. De winst per aandeel ging van 0,49 naar 0,05 dollar. Daarmee voldeed Goodyear toch nog aan de verwachtingen, want de analisten hadden gerekend op een winst per aandeel van 0,05 dollar.

De omzet daalde van 3,61 naar 3,58 miljard dollar. Goodyear verwacht dat over het volledige boekjaar 7800 jobs zullen moeten worden geschrapt. Over de eerste zes maanden verdwenen er al 5800 jobs. Het bedrijf profiteert wel van de problemen bij Firestone, maar dat blijkt voorlopig onvoldoende om de winst op peil te houden.

Jos Sterk

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content