Jan Van Rensbergen, de nieuwe topman van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), staat voor beslissende dagen. Binnenkort ontvangt hij de eerste offertes voor de bouw van de Oosterweelverbinding, de Scheldebrug die de spil is van de 3,5 miljard euro aan infrastructuurwerken in de Antwerpse regio. Nog belangrijker is de hoorzitting van het Vlaamse parlement, waar de overheidsmanager binnenkort zijn première geeft.
...

Jan Van Rensbergen, de nieuwe topman van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), staat voor beslissende dagen. Binnenkort ontvangt hij de eerste offertes voor de bouw van de Oosterweelverbinding, de Scheldebrug die de spil is van de 3,5 miljard euro aan infrastructuurwerken in de Antwerpse regio. Nog belangrijker is de hoorzitting van het Vlaamse parlement, waar de overheidsmanager binnenkort zijn première geeft. Oorspronkelijk begonnen als een louter Antwerps project, werd de BAM een soort van jackpot, waar elke politieke partij af en toe aan trok. Er was een gegarandeerde winst, want altijd prijs. Met als gevolg dat het prijskaartje voor de werken in enkele jaren vermenigvuldigde met vier. Van Rensbergen laat in deze Trends verstaan dat de jackpot leeg is (zie blz. 66). De vraag is echter wie uiteindelijk beslist over de werken. De CEO? De raad van bestuur? Of de politiek? De politiek weegt zwaar door. Bij de CD&V bemoeien vooral lokale politici zich met de BAM. Van minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen (VLD) is bekend dat hij hoopt dat de infrastructuurwerken een krachtige impuls geven aan ondernemingen, liefst uit de eigen regio. Vooral de Antwerpse socialisten profileren zich op het BAM-dossier. Terwijl de 'harde' investeringen vertraging hebben, lopen de mobiliteitsmaatregelen (die de eerste moeten omkaderen) voor op schema. Daarom kent de regio sinds enkele jaren het fenomeen van buschauffeurs die vereenzamen achter het stuur bij gebrek aan klanten. Het gebrek aan economische onderbouw van haar mobiliteitseisen kan minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) blijkbaar weinig schelen. Dat geldt ook voor de afbraak van de bruggen aan de singel, die werden geplaatst ter ondersteuning van de werken aan de ring. De meeste weggebruikers hopen dat ze blijven in afwachting van de ondertunneling. Ook studies van de Universiteit Antwerpen bewezen hun economische nut. Maar de bruggen moeten weg, en daarmee uit. Applaus van de socialistische goegemeente. Dit heeft niets te maken met mobiliteit, wel met zuivere profileringsdrang. De hele 'operatie mobiliteit' wordt propagandistisch onderbouwd door Groep C, van Noël Slangen. Zijn gewezen medewerker Johan Sanctorum bespreekt (in het maandblad Menzo) het fenomeen 'stopkracht': "Boodschappen moeten geen informatie geven, maar vooral positief opvallen en kritische afweermechanismen blokkeren." Of zoals grootmeester Slangen het zelf zegt: "Communicatie moet de kracht hebben om de hersenen even tot stilstand te brengen."De hersenstilstand zal de volgende dagen nog eens blijken met de propaganda die zal worden gevoerd rond de afbraak van de 'lelijke' brug van Nobels Peelman aan de Rooseveltplaats. Deze fetisj wordt enkel gedragen door een kleine minderheid. Dat de brug een druk kruispunt ontlast en daarom de files in de volkswijken beperkt, zal de SP.A worst wezen. Daar hebben ze namelijk amper kiezers meer. Hans Brockmans