TITANENWERK.
...

TITANENWERK.De Sectorale Analyse van de Grootdistributie in België (*) door onderzoeksbureau Marketing Map, is aan haar tiende editie toe en analyseert de cijfers 1996-1997. Traditiegetrouw werden zowel financiële data (afkomstig van de Nationale Bank en uit jaarverslagen) als marketinginformatie (van AC Nielsen en GfK) en gegevens van Test-Aankoop, Fedis, het Belgisch Comité voor de Distributie , het ministerie van Middenstand en het NIS aangewend voor de studie. De uit de meer dan 1100 jaarrekeningen gepuurde cijfers hebben betrekking op het boekjaar 1996 (de cijfers over 1997 zijn immers op dit moment in vele gevallen nog niet neergelegd). De gegevens over aantallen winkels en dergelijke zijn wél zo up-to-date mogelijk gemaakt, tot mei 1998. Vooral de zelfstandige voedingswinkels zorgden voor veel analysewerk. Om een beeld te krijgen over de Unic-keten totaliseerde analist Chris Opdebeeck 271 vennootschappen, voor Nopri analyseerde hij 170 firma's. Voor Spar 208, voor de Delhaize aangeslotenen ( AD Delhaize en Superette Delhaize) 147, voor Alvo 93 en voor het Franse Intermarché 27. Zoals de vorige jaren is er in de studie een splitsing tussen (20) detaillisten en (9) grossiers, omdat, aldus de auteur, "de tewerkstelling, de lonen, de marges die gehaald worden totaal verschillend zijn in de twee distributiesegmenten." Wij focussen hiernaast uitsluitend op de detaillisten; wie meer wil lezen, vindt de gegevens van de studie onderaan dit kaderstuk.In vergelijking met de vorige editie staan er twee nieuwe enseignes in de studie: Super GB Partner, de nieuwe formule voor de grotere Unic en Nopri-vestigingen, en Prima, het logo dat de winkels van aankoopcentrale Huyghebaert nu voeren ter vervanging van de vroegere formules Shopwell en Ecofood. De opdelingvan de detailhandel in voedingsproducten zoals het internationale marketingbureau AC Nielsen die hanteert, is ook de basis van de analyse die Marketing Map maakte. Men spreekt van het Nielsen-voedingsuniversum, van de Nielsen F1-, F2- en F3-categorieën. Vooral in het F3 segment, winkels van minder dan 400 m² met traditionele bediening, is er een permanente teloorgang van winkels. Het marktaandeel van de "kruideniers op de hoek" is teruggevallen van 26,4% in 1980 tot 10,8% in 1996. Dit wil zeggen dat de grote en middelgrote distributie 89% van de markt heeft.De opdeling qua winkeltypes ziet er als volgt uit:F1 staat voor de massadistributie met enseignes als Colruyt, de Delhaize-supermarkten, Cora en Match uit de groep Louis Delhaize, Super GB, Maxi GB en Bigg's-Continent van de GIB Group en de Super M (reeds deels omgeturnd tot Champion, het supermarkt-enseigne van de Franse groep Promodès, die ook voor 27% participeert in GB) van het Waalse Mestdagh Frères & Cie. F2 is de middelgrote distributie en wordt opgedeeld in de geïntegreerde middendistributie ( F2 I) en de niet-geïntegreerde middendistributie ( F2 NI). F2 I omvat onder meer Aldi, Lidl, Profi van de groep Louis Delhaize en de Vendex Food-acquisities Eda, Central Cash en Battard. De F2 NI groepeert de geaffilieerden van Delhaize "De Leeuw" ( AD Delhaize en Delhaize Superettes), Unic, Nopri en (nieuw) Super GB Partner van GIB Group, Spar van Unidis (430 winkels) en van Lamberechts (een 20-tal), de nationale inkoopvereniging van zelfstandigen Alvo en de meer regionale (Antwerpen, Oost en West-Vlaanderen) collega Samgo plus een rist onafhankelijke supermarkten met een minimale verkoopoppervlakte van 400 m². F3 ten slotte verzamelt alle zelfbedieningswinkels kleiner dan 400 m² en de traditionele voedingswinkels met bediening. In deze studievan Marketing Map wordt alleen de grote en middelgrote distributie (F1 en F2 bij Nielsen) bestudeerd. Hierbij dient wel opgemerkt dat de Spar-keten met Spar Service en Spar Superettes een deel van haar omzet realiseert in de kleinere F3 winkels, omzet die helaas niet kan worden afgesplitst. Ook Makro realiseert trouwens een stuk omzet in F3: via de kleine zelfstandige winkeliers die bij Makro hun waren inkopen. (*) Sectorale analyse van de grootdistributie in België, 1996-1997. Marketing Map, Tel. (03) 666.66.48.Raf Pauwels