De overnamegesprekken van het management van CMB en van Noord Natie over hun fusiebedrijf HesseNoordNatie zitten in de laatste rechte lijn. Er wordt uitsluitend nog met PSA gesproken.
...

De overnamegesprekken van het management van CMB en van Noord Natie over hun fusiebedrijf HesseNoordNatie zitten in de laatste rechte lijn. Er wordt uitsluitend nog met PSA gesproken. Naar verluidt gaat de discussie nu vooral over het belang dat in Vlaamse handen blijft - de Aziaten willen volgens doorgaans goed ingelichte bronnen maximaal 70% overnemen.PSA is geen klein bedrijf. Het vecht met Hutchison en P&O Ports om de titel van grootste containerbehandelaar ter wereld - in 2000 behandelde het alleen al op de vier terminals in Singapore ruim 17 miljoen 20-voetscontainers (TEU). Ter vergelijking: Antwerpen rondde net de kaap van 4 miljoen TEU. Daarnaast is het actief als maritieme en logistieke dienstenverlener, en baat het een cruiseterminal en een evenementenhal uit. Lukt de overname, dan komt HesseNoordNatie in handen van de Singaporese overheid. PSA is een volle dochter van Temasek Holdings - althans voorlopig, want sinds midden vorig jaar wordt een beursgang voorbereid. Temasek fungeert sinds 1974 als investeringsmaatschappij van de overheid. In de portefeuille zitten zowat duizend bedrijven, waaronder kleppers als PSA, Neptune Orient Lines (rederij), Singapore Airlines, SingTel - dat voor 13,5% eigenaar is van Belgacom - Keppel (scheepsherstelling, financiële diensten, vastgoed) en DBS Bank. Temasek nam in juni 2000 ook 5% in het Belgische milieubedrijf SeghersBetter technology. De waarde van de activa wordt op ruim 70 miljard Sing-dollar geraamd, of zowat 1725 miljard frank. De beursgenoteerde bedrijven uit de Temasek-stal zijn goed voor een kwart van de marktkapitalisatie van de Stock Exchange of Singapore. HesseNoordNatie is overigens niet het eerste maritieme bedrijf dat te maken krijgt met de Temasek-tentakels. De groep Katoen Natie van Fernand Huts heeft met Sembcorp Logistics een 51%-49%-joint venture lopen, waarmee onder meer een logistiek park voor de autosector in Thailand wordt gebouwd, en petrochemieparken in Singapore en Thailand. LUC HUYSMANS