Golden Gate Ca, een fonds uit San Francisco, betaalde afgelopen weekend 29,3 miljoen dollar voor de DataDirect-divisie. DataDirect _ met in de VS nog eens een dertigtal ontwikkelaars _ was de meest rendabele divisie van Merant, met 11 miljoen dollar nettowinst (vóór corporate overheads) over een omzet van 46 miljoen dollar. De nieuwe venn...

Golden Gate Ca, een fonds uit San Francisco, betaalde afgelopen weekend 29,3 miljoen dollar voor de DataDirect-divisie. DataDirect _ met in de VS nog eens een dertigtal ontwikkelaars _ was de meest rendabele divisie van Merant, met 11 miljoen dollar nettowinst (vóór corporate overheads) over een omzet van 46 miljoen dollar. De nieuwe vennootschap _ die als een fiscaal vriendelijke Ierse holding wordt geïncorporeerd _ kan nu in alle rust focussen op haar kernactiviteit: drivers om toepassingen zo efficiënt mogelijk toegang te geven tot databases. Dat is een cruciale component in de informatica van elk groot bedrijf. "Zolang er integratie nodig is, zal er vraag zijn naar onze producten," onderstreept vice-president Brian Reed, één van de managers die mee de buy-out organiseerde. De toekomst van de R&D-cel in Duffel lijkt daarmee verzekerd. De Java-technologie van DataDirect blijft uiterst actueel, bevestigt een insider. Maar daarnaast, zegt ook Brian Reed, zal de nakende introductie van de .NET-architectuur van Microsoft nieuwe kansen bieden. "Wij zijn al een tijd geleden met XML-drivers gestart. De ontwikkeling gebeurt hier, samen met één ontwikkelaar in de VS," wordt ons bevestigd. DataDirect haalt 60% tot 65% van zijn omzet uit de VS en 20% uit Europa, waarvoor Duffel met zijn 41 werknemers ook als commercieel en supportcentrum fungeert. Het probleem voor DataDirect is dat zijn grootste klanten _ Microsoft en Oracle bijvoorbeeld _ tegelijk de grootste concurrenten zijn. Zij geven dergelijke drivers gratis weg bij hun databases. "Dat heeft een enorm vertragend effect op de verkoopcyclus van firma's voor wie het hun core business is," zegt een informaticus bij een Belgisch dienstenbedrijf. "We moeten gewoon weer de standaard zien te worden," zegt Brian Reed.B.L.