M iko gaat terug tot 1801, toen Leo Michielsen een handeltje in koloniale waren opzette. Hij importeerde thee, suiker, zout, levertraan en koffie. Pas rond de eeuwwisseling besloot het bedrijf om koffie als kernactiviteit uit te bouwen. Een andere belangrijke stap werd in 1958 genomen, toen Miko op de wereldtentoonstelling zijn eenkopsfilter presenteerde. Maar in de jaren zeventig begonnen plots grot...

M iko gaat terug tot 1801, toen Leo Michielsen een handeltje in koloniale waren opzette. Hij importeerde thee, suiker, zout, levertraan en koffie. Pas rond de eeuwwisseling besloot het bedrijf om koffie als kernactiviteit uit te bouwen. Een andere belangrijke stap werd in 1958 genomen, toen Miko op de wereldtentoonstelling zijn eenkopsfilter presenteerde. Maar in de jaren zeventig begonnen plots grote supermarkten belangstelling te tonen voor ons land. Voor Miko was er plots geen rol meer weggelegd in de retailsector. Daarom werd in 1984 Miko Coffee Service opgericht, dat in Zaventem resideert. De focus verschoof van de zuivere koffieverkoop naar een totaalservice: met televerkoop, technische service, afleveringsdiensten en het aanbod van een ruim assortiment bijproducten werd een belangrijke meerwaarde aan het bakje troost toegevoegd. Miko, dat in september 1998 de stap naar de beurs zette, waagde zich de voorbije jaren ook op het overnamepad. Behalve de Kortrijkse koffiebrander Bruyn- ooghe werden onder meer diens Franse sectorgenoot Cafés Régina, automatenproducent Sweetbox en Lava Drinks ingelijfd. Miko serveert koffie in een groot deel van Europa, maar ook in Turkije, Australië en Japan. De Miko-groep is intussen een verticaal geïntegreerde groep die vorig jaar met 500 medewerkers een geconsolideerde omzet van 68,52 miljoen euro boekte. "Die resultaten liggen in de lijn van onze verwachtingen," zegt Frans Van Tilborg (37). Samen met Frans Michielsen neemt hij de rol van gedelegeerd bestuurder op zich. Maar de belegger loopt niet warm voor de groep uit Turnhout. Noteerde het aandeel in 1999 nog op 48,75 euro, dan blijft daar nu maar bijna de helft van over. "Wij zijn inderdaad niet tevreden over de waarde van het aandeel. Maar de Bel20 is in 2002 met 27 % gedaald, terwijl het Miko-aandeel met 15 % is gegroeid," zegt Van Tilborg. Uit de koffiebranderij, die dankzij de eenkopsfilter expertise in kunststof op- deed, groeide de tweede kernactiviteit van de Miko-groep: kunststofverwerking. Deze afdeling produceert verpakkingen voor de voedings- en cosmetische sector, en beschikt over een productievestiging in België en Polen. Lieven Desmet Lieven Desmet n