Het contrast kan niet groter: terwijl het Antwerpse verkeer worstelt met het winterweer, monsteren ze in de kantoren van Zanzibar de pas binnengekomen affiches van de Antilliaanse Feesten, de jaarlijkse hoogmis van zwoele salsa en merengue.
...

Het contrast kan niet groter: terwijl het Antwerpse verkeer worstelt met het winterweer, monsteren ze in de kantoren van Zanzibar de pas binnengekomen affiches van de Antilliaanse Feesten, de jaarlijkse hoogmis van zwoele salsa en merengue. Behalve een paradijslijk eiland in de Indische Oceaan is Zanzibar ook een bruggenbouwer tussen de bedrijfswereld en de evenementensector. Projectconsultant Dirk Arts (43) kwam een jaar geleden aan boord bij het geesteskind van Luc en Pascale Van Hove. Luc Van Hove (37) ruilde de vetpotten van de marketingwereld voor waardevolle cultuurproducten. "Zonder in de commerciële val te trappen, ondersteunen we projecten die kwaliteit in zich hebben, en waar gedreven mensen achter zitten," klinkt het. Of u tijdens de festivalzomer nu naar Pukkelpop, Cactus Festival of Sfinks trekt, Zanzibar is niet ver uit de buurt. Sinds 1 januari beheert het bedrijf ook de GoforMusic-portefeuille voor ticketservice en sponsoring van Pay&Go. Arts werkte bijna twintig jaar achter de schermen van het Sfinksfestival, Van Hove komt uit de marketing maar leeft helemaal op op een feestivalwei. Balancerend op het slappe koord tussen commercie en kwaliteit zoekt Zanzibar naar samenwerkingsverbanden tussen bedrijven en organisatoren. "Wij zijn de link om die twee héél verschillende werelden rond één tafel te brengen." Respect voor elkaars eigenheid is daarbij het kernwoord. "Wie de juiste accenten legt, kan als ondernemer op dergelijke festivals perfect zijn doelgroep bereiken," bezweert Van Hove. En de beste manier daarvoor is... niets doen. Zo is het Sfinksfestival alom geroemd om zijn kindvriendelijke aanpak. Een goudmijn voor marketingjongens die jonge zieltjes willen inpalmen, zou je denken. "Net op dat punt zeggen wij dan: afblijven," zegt Van Hove. Een ander voorbeeld is de aanwezigheid van chemiereus Akzo Nobel op Couleur Café. Arts: "Na het zien van hun advertentie colores del mundo hebben wij een script geschreven op basis van die spot en hen dat voorgelegd." Wie kan de verbazing schetsen van het bedrijf toen de medewerkers op de festivalweide plots technische vragen kregen over hun producten. Lieven Desmet [{ssquf}]"De beste manier op je publiek in te palmen is... niets doen."