Damien Guermonprez is al zowat zijn hele leven actief in de wereld van betalingen en verbruikskrediet. De Fransman uit Rijsel werkte in de jaren tachtig voor Renault Crédit International, stapte in 1995 over naar Case Corp - waar hij Case Credit Europe oprichtte - en leidde daarna Banque Accord, de bankafdeling van de distributeur Auchan. In 2010 begeleidde hij als manager en medeaandeelhouder van het Franse investeringsfonds Apax Partners de overname van BNP Paribas Personal Finance Belgium, de markleider in consumentenkredieten in retail en beter bekend onder de merknaam Cetelem. Sinds eind vorig jaar staat hij als CEO aan...

Damien Guermonprez is al zowat zijn hele leven actief in de wereld van betalingen en verbruikskrediet. De Fransman uit Rijsel werkte in de jaren tachtig voor Renault Crédit International, stapte in 1995 over naar Case Corp - waar hij Case Credit Europe oprichtte - en leidde daarna Banque Accord, de bankafdeling van de distributeur Auchan. In 2010 begeleidde hij als manager en medeaandeelhouder van het Franse investeringsfonds Apax Partners de overname van BNP Paribas Personal Finance Belgium, de markleider in consumentenkredieten in retail en beter bekend onder de merknaam Cetelem. Sinds eind vorig jaar staat hij als CEO aan het hoofd van de kredietmaatschappij, die haar naam veranderde in Buy Way Personal Finance. DAMIEN GUERMONPREZ. "Het uitzicht op de stad vanuit onze kantoren op het De Brouckèreplein is subliem. Ik mag dan een Fransman zijn, ik ben altijd graag naar België gekomen. Ik ben trouwens mijn carrière begonnen bij 3Suisses in Doornik. Ik hou van het dynamisme en de ondernemingszin van de Belgen. Dat heeft ons geholpen uit een grote financiële groep te stappen en met Buy Way een nieuwe merknaam te lanceren en een nieuw autonoom leven te beginnen." GUERMONPREZ. "Wij beheren krediet- en betaalkaarten voor eigen rekening en voor rekening van derden - zowel bankinstellingen als winkelketens en autodealers. Zo beheren wij in onderaanneming de kredietkaarten van KBC en hebben we partnerships met ketens als Makro, Media Markt, Saturn, Vanden Borre, Eldi, IKEA, enzovoort." GUERMONPREZ. "We hebben beslist de telefonische oproepen van onze Belgische klanten niet langer uit te besteden. Dat heeft de betrokkenheid van het personeel vergroot. En we hebben mooie successen geboekt. Zo haalden we het order binnen voor een vipbetaalkaart van de winkelketen Galeria Inno en lanceerden we een prepaid kaart die bruikbaar is in het hele MasterCard-netwerk, en die vooral mikt op jongeren. Maar het belangrijkste is dat alle overeenkomsten met onze handelspartners hernieuwd of verlengd zijn. Als blijk van vertrouwen kan dat tellen." GUERMONPREZ. "Onze eigen middelen bedragen 70 miljoen euro op een kredietportefeuille van 500 miljoen euro. In 2010 steeg de nettowinst tot 5 miljoen euro, vooral door de risicokosten goed onder controle te houden. Voor 2011 houden we rekening met een verdubbeling van de winst en een verhoging van de eigen middelen tot 100 miljoen euro." GUERMONPREZ. "We willen onze klanten begeleiden en het internet uitbouwen tot een volwaardig verkoopkanaal. De uitdaging voor ons bestaat erin een virtuele betaalkaart te ontwikkelen. Daarnaast willen we ons IT-platform, naar het voorbeeld van onze samenwerking met KBC, aan andere banken aanbieden. We zetten ook een eigen kredietmakelarij op. Ten slotte willen we onze activiteiten uitbreiden naar andere Europese landen. Ik droom ervan winkelketens in verschillende landen te bedienen." GUERMONPREZ. "Dan zou ik hoge lonen moeten betalen, de afstand tot de klant zou vergroten en voor je het weet worden de beslissingen in een ivoren toren genomen. Nee, dat zou het begin van het einde zijn." P.C."Een bank worden, zou voor Buy Way het begin van het einde zijn"