DAKLOZEN VINDEN THUIS

“Voor een universitair mag het geen schande zijn om met een frietkot te beginnen. We zijn drie West-Vlaamse kmo’ers met een universitaire achtergrond van de KU-Leuven en een lidmaatschap van Ekonomika, de oudstudentenvereniging. Op de afscheidsreceptie van mijn universiteitsjaren kwam een bekende prof langs om te vragen wat ik zou gaan doen. Ik antwoordde : werken in de kmo van mijn vader. Zot, repliceerde hij zonder één seconde na te denken, en hij keerde zich om.” Dat vertelt Johan Debuf van Kordekor (Kortrijk), één van de drie. “Twintig jaar lang hebben we onze plaats gezocht bij VEV, VKW, VBO. We voelden ons dakloos als kleine ondernemer. Door de eigen kinderen, die naar de universiteit gaan, word je opnieuw geconfronteerd met de vervreemding tussen je vroegere Alma Mater en je leven als ondernemer. Wat leren die kinderen aan zo’n universiteit over de werkelijkheid van het ondernemerschap ? Die vraag komt ook op bij je aanwervingen,” vult Dirk Vyncke van Vyncke (Harelbeke) aan.

De Leerstoel Ondernemerschap begon op de Nieuwjaarsreceptie ’93 van Ekonomika in Kortrijk. Alle oude klachten kwamen opnieuw boven. “Toen hebben wij besloten dat wij wilden binnenbreken in de universiteit, de brug leggen tussen de ondernemers en de kennis die zit binnen de academische muren,” vertelt Marc Feys van Feys, Renard, Bossuyt (Kortrijk). “We dachten dat ze ons nooit zouden binnenlaten. Maar integendeel, het was een opperbeste meevaller.”

Niet alleen zelfstandige ondernemers maar ook publieke ondernemers wil het trio bij de Leerstoel Ondernemerschap betrekken. Dirk Vyncke : “Het ondernemerschap wordt gesmoord aan de universiteit. Kan men daar een ondernemerscultuur kweken ?” Johan Debuf : “Een universitair is niet geneigd om naar een kleine onderneming te gaan. De knapste koppen zouden echter naar kmo’s moeten stappen, daar zijn ze het meest nodig.”

Gestart werd met een colloquium met Jules Ackermans van VW Brussel en Jean Van Marcke van Lessius. De manager versus de ondernemer. Daar kwam tot uiting dat de universiteiten kennis en inzicht overhevelen. Moet daar ook attitudevorming aan toegevoegd worden ? KMO’ers moeten tijd vrij maken om structureel te praten met studenten, was een van de eerste besluiten. Meer in het algemeen nog, zegt Dirk Vyncke : “De ondernemers verliezen hun zelfverdedigingsreflex, dat zien we meer en meer. Men geraakt murw gebeukt door de overheid, de wrevel van de vakbonden en de publieke opinie. Daar mogen we ons niet door laten ontmoedigen.”

Cera Bank financieert de Leerstoel Ondernemerschap gedurende 3 jaar en dat kan verlengd worden tot 5 jaar. Cera Bank kweekt zo in de eigen organisatie meer aandacht en deskundigheid rond het ondernemerschap. KU-assistent Filip Vergauwen is de spil van de Leerstoel Ondernemen.

Kordekor boekt een omzet van 175 miljoen frank met 45 arbeiders en een tiental bedienden ; Vyncke een half miljard met 49 werknemers ; Feys, Renard, Bossuyt 50 miljoen met 25 mensen.

NIEUW GELUID AAN UNIEF Een West-Vlaams trio van kmo’ers opent de deuren van de ivoren toren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content