Week 3 23 april 2007 Rendement na het eerste jaar ...?

Naar aanleiding van de afsluiting van het eerste boekjaar, bespreekt Kathleen met het ARKIV-fonds, Baekeland Fonds II, de berekeningswijze van het interne rendement (IRR). Voor de meeste ARKIV's is het interne rendement enkele maanden na de eerste investeringen nog negatief. Dit klinkt misschien schokkend maar is eigenlijk de normale gang van zaken. Alle durfkapitaalfondsen, dus ook de ARKIV's, zijn tijdens de eerste jaren onderworpen aan de zogenaamde "J-curve". In de eerste jaren zijn de rendementen negatief aangezien dan de investeringen in de onderliggende bedrijven worden gedaan en er enkel kosten worden gemaakt. Pas een paar jaar later worden de eerste "exits" verwezenlijkt. Meerwaarde steekt de kop op na een aanta...

Naar aanleiding van de afsluiting van het eerste boekjaar, bespreekt Kathleen met het ARKIV-fonds, Baekeland Fonds II, de berekeningswijze van het interne rendement (IRR). Voor de meeste ARKIV's is het interne rendement enkele maanden na de eerste investeringen nog negatief. Dit klinkt misschien schokkend maar is eigenlijk de normale gang van zaken. Alle durfkapitaalfondsen, dus ook de ARKIV's, zijn tijdens de eerste jaren onderworpen aan de zogenaamde "J-curve". In de eerste jaren zijn de rendementen negatief aangezien dan de investeringen in de onderliggende bedrijven worden gedaan en er enkel kosten worden gemaakt. Pas een paar jaar later worden de eerste "exits" verwezenlijkt. Meerwaarde steekt de kop op na een aantal jaren wanneer de portefeuilleonderneming hoger wordt gewaardeerd en een rendement oplevert voor alle aandeelhouders. Nog enkele jaren geduld dus ... Valse bescheidenheid staat niet in het woordenboek van de mensen waarmee Tom vandaag in Gent samen zit, Filip Tack, CEO van Aventiv, en Alex Brabers, vice president van GIMV. Een maand geleden investeerde het GIMV ARKIV ICT Fund in Aventiv, dat Nomadisk software ontwikkelt en verkoopt. Deze software stelt teams in staat om, los van de locatie, op een vlotte en veilige manier samen te werken en documenten uit te wisselen via het internet. Maar wat is er, buiten de technologie, nodig om van een bescheiden softwarebedrijf uit Gent een wereldspeler te maken? Of zoals Alex het formuleert: wat onderscheidt de bonzai- van de sequoia-aanpak? Eerst en vooral de juiste ambities hebben. Aventiv is in 2004 met een lokale visie gestart, maar trekt nu de internationale kaart. Logisch ook dat er financiering nodig is om het product voort te onderzoeken, te ontwikkelen en een plaats te geven op de markt. Wat het belang van het team en het internationale karakter ervan in de verf zet. Aventiv screent momenteel enkele internationale kandidaten voor de functie van chief marketing officer. Dat moet een culturele kruisbestuiving opleveren en een voet op het Amerikaanse continent. Bruno Segers, voormalig directeur van Microsoft België, werd aangetrokken om deze start-up een gezonde basis "corporate spirit" bij te brengen. En het frequente overleg met de investeerders die een rijke ervaring hebben in het internationaal laten groeien van ondernemingen, past in dit plaatje. Het recept dus: een gezonde mix van technologie, ambitie, geld en de juiste mensen. De raad van bestuur van ING Activator Fund wordt voorgezeten door Luc Vandewalle, de voorzitter van het directiecomité van ING België die vanaf 1 juli voorzitter wordt van de raad van bestuur van de bank. Ivan Trangez staat in voor de operationele aspecten binnen het fonds en verzorgt de briefing over de stand van zaken. Kathleen en Tom zijn present. Wat ons vooral interesseert, is hoe de 3 genomen participaties lopen. Country Chef Belgium bereidt kant-en-klare maaltijden en is een waar groeiverhaal. Cercle d'O is een initiatief van 2 dames die zwangerschapskledij in het luxesegment gaan produceren. TINC Associates biedt luchtverkeersleiding en scheepsvaartdiensten. Het haalde recent enkele grote contracten binnen. Een typische aanpak voor het ING Activator Fund is om het mandaat in de raad van bestuur niet zelf in te vullen, maar een externe bestuurder te zoeken - telkens iemand die de sector door en door kent. In het geval van Cercle d'O is dat Herman Van de Velde, bekend van de gelijknamige firma en de Marie-Jolingerie. U kan er dus zeker van zijn dat die aanpak een enorme schat aan ervaring betekent voor de initiatiefnemers. Of een goed voorbeeld van "smart money". >> Volgende week Deel 4