Merklogo's, reclameposters, videoclips: de Franse kunstenaar François Curlet bedient zich van populaire readymades die hij met humor en poëzie een frisse draai geeft. Zo maakte hij een versie van een moonboot in keramiek en bo...

Merklogo's, reclameposters, videoclips: de Franse kunstenaar François Curlet bedient zich van populaire readymades die hij met humor en poëzie een frisse draai geeft. Zo maakte hij een versie van een moonboot in keramiek en bouwde hij een Jaguar E-type om tot een lijkwagen. Dit weekend opent Curlets eerste Belgische museale soloshow in het Musée des Arts Contemporains (MAC's) op de voormalige mijnsite van Grand-Hornu. Het is een blij wederzien, want zijn werk was al te zien op de openingstentoonstelling van het museum in 2000. De expo in het MAC's is opgevat als een retrospectieve en toont de drie fases in zijn oeuvre: objecten, schilderijen en films. Curlet, die sinds zijn 22ste pendelt tussen Brussel en Parijs, mixt dadaïsme met popart. Hij gebruikt afgedankte materialen van de consumptiemaatschappij, waaronder gerecycleerd afval. Zo maakte hij onlangs een reeks schilderijen met een spuitbus en afgedankte koperen platen. Tot slot zijn enkele kortfilms te zien, waarvan Curlet er een speciaal voor deze expo heeft gemaakt. Een ontdekking waard.