Neen, het goedkope concept van de Renaultgroep slaat niet aan in België. Drieduizend exemplaren wilden ze slijten van de Dacia Logan, het eerste model van het merk. Het zijn er zo'n zevenhonderd geworden. Amper. Aanvankelijk wilde Renault zijn Dacia Logan trouwens ook niet in onze contreien slijten. De auto was bedoeld voor groeimarkten, waar Renault zelf nog geen voet aan de grond had, en waar de Logan meteen aansloeg: in twee jaar tijd zijn er bijna 400.000 van verkocht. Maar omdat de rijke westerse consument ook wel iets in dat goedkope concept zag, beslisten ze in Parijs alsnog om de auto ook naar hier te brengen.
...

Neen, het goedkope concept van de Renaultgroep slaat niet aan in België. Drieduizend exemplaren wilden ze slijten van de Dacia Logan, het eerste model van het merk. Het zijn er zo'n zevenhonderd geworden. Amper. Aanvankelijk wilde Renault zijn Dacia Logan trouwens ook niet in onze contreien slijten. De auto was bedoeld voor groeimarkten, waar Renault zelf nog geen voet aan de grond had, en waar de Logan meteen aansloeg: in twee jaar tijd zijn er bijna 400.000 van verkocht. Maar omdat de rijke westerse consument ook wel iets in dat goedkope concept zag, beslisten ze in Parijs alsnog om de auto ook naar hier te brengen. In Frankrijk heeft de Logan na twee jaar een marktaandeel van 1 procent. Of meer dan twintigduizend auto's verkocht. Een vaart die het merk bij ons dus niet neemt. Belgen lusten geen goedkoop of basic. Toch niet als het om wielen gaat. Maar dat zou best kunnen veranderen, met deze nieuwkomer. Dacia, de witteproductdochter van Renault, lanceert namelijk de Logan MCV (kort voor Multi Convivial Vehicle, maar je mag ook gewoon break zeggen), geschoeid op dezelfde leest als de berline: een mix van basiscomfort, basiskwaliteit en duurzaamheid. Telkens met het predicaat betaalbaar. Zowel voor de klant als de constructeur zelf. Voor pakweg 12.000 euro hebt u al de zeer zuinige (5 à 6 liter) dieselversie met zeven plaatsen, en voor niet eens 9000 euro is er de instapversie met benzinemotor. Koop daar maar eens een degelijke tweedehands mee. Ideaal voor grote gezinnen, maar ook voor wie gewoon veel ruimte wil: met de derde stoelenrij plat is er een kofferinhoud van 700 liter, met de twee achterste stoelenrijen neergeklapt zelfs een gigantische 2350 liter. De Logan MCV zou deze keer ook wel eens de Belgische consument over de streep kunnen trekken. Temeer omdat het ding zeer degelijk in elkaar geschroefd zit, en tijdens onze test uitstekend weggedrag liet optekenen. De 1.5 turbodiesel is met zijn 70 pk natuurlijk geen bliksem, maar dat is voor dit soort (vaak tweede) gezinswagens, of basic bedrijfswagens, ook niet essentieel. Wellicht omdat er heel weinig elektronica in zit, krijgt deze Logan MCV zelfs een fabrieksgarantie van drie jaar mee. Inderdaad, een jaar meer dan... Renault. Rest de hamvraag: hoe slaagt Renault erin om een auto zo goedkoop te bouwen? Omdat, één, het tuig in lagelonenlanden wordt gemaakt (Roemenië, Rusland, Colombia en Marokko, straks ook Iran, Brazilië en India). Omdat, twee, de auto dus heel basic wordt gehouden (ABS en frontale klapzak zijn standaard, airco is een optie). En, drie, omdat Renault zijn stock van rondslingerende onderdelen opsoupeert. Zo merk je hier een knopje dat je kent van de Clio, en daar een digitale benzinemeter uit de Espace, bijvoorbeeld. En neen, dat doet niets af van zijn deugdelijkheid. De Dacia Logan MCV biedt veel auto voor weinig geld MOTOR: 1.5 viercilinder turbodiesel, rechtstreekse inspuiting, common rail. VERMOGEN: 70 pk (50 kW) bij 4000 omwentelingen per minuut (opm), maximaal koppel van 160 Nm bij 1700 opm. BENZINEMOTOREN 1.4 van 75 pk, 1.6 van 75 pk en 1.6 V16 van 105 pk. IN HET GAMMA: PRESTATIES: topsnelheid 155 km/u, van 0 naar 100 km/u in 15,6 s. VERBRUIK: 5,3 liter voor 100 km (cijfer constructeur). BASISPRIJS: vanaf 11.650 euro voor de diesel. Een benzineversie is er al vanaf 8750 euro (Grand Scenic 5 plaatsen). De versie met 85 pk is er vanaf 19.400 euro. MILIEU: euro 4. Waar voor uw geld. +++ Behoorlijk rijgedrag. +++ Dieselmotor wat krap. - Jo Bossuyt