"Een incompente kluns, een slechte aanwerving." Nog voor Lynch vorige week officieel bij Apple aan de slag ging, werd hij al afgemaakt door Jon Gruber. Zijn invloedrijke site over Apple telt miljoenen lezers, onder wie Phil Schiller, de marketingdirecteur en de nummer drie bij de Amerikaanse elektronicafabrikant. Lynch heeft de aversie van Gruber en andere fanboys volledig aan zichzelf te danken: als technisch directeur van Adobe en geestelijke vader van die multimediatechnologie Flash voerde hij een ware kruistocht tegen Apple.
...

"Een incompente kluns, een slechte aanwerving." Nog voor Lynch vorige week officieel bij Apple aan de slag ging, werd hij al afgemaakt door Jon Gruber. Zijn invloedrijke site over Apple telt miljoenen lezers, onder wie Phil Schiller, de marketingdirecteur en de nummer drie bij de Amerikaanse elektronicafabrikant. Lynch heeft de aversie van Gruber en andere fanboys volledig aan zichzelf te danken: als technisch directeur van Adobe en geestelijke vader van die multimediatechnologie Flash voerde hij een ware kruistocht tegen Apple. In 2007, bij de introductie van Apples mobiele besturingssysteem iOS, maakte topman Steve Jobs bekend dat Flash er niet op zou werken. Het platform van Adobe was op dat moment nochtans oppermachtig als tool om video's en andere multimedia te vertonen op websites. Maar volgens Apple zou Flash de performantie van de iPhone en de iPad verminderen. Adobe gooide Lynch in de strijd. Hij verdedigde Flash met hart en ziel en viel Apple frontaal aan. Daarbij schuwde hij de stunts niet. Zo liet hij een iPhone opblazen en reed er met een bulldozer over. Dat zette veel kwaad bloed bij Apple, dat nooit op zijn stappen is teruggekeerd. De episode draaide erg nadelig uit voor Adobe: ook de rest van de fabrikanten begon Flash op mobiele toestellen te weren. Het tastte de machtspositie van Adobe in de digitale creatieve sector aan. Dankzij Photoshop en een rist andere programma's voor de creatie van multimedia verdiende het miljarden, maar het groeisegement -- ontwikkelen voor mobiele toestellen -- zag het aan zijn neus voorbijgaan. Na de mislukte pr-campagne bleef Lynch aan bij Adobe. Dat hij nu toch vertrekt, zou te maken hebben met een gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Enkel de functie van CEO was nog een stap hoger. Maar topman Shantanu Narayen zit stevig in het zadel bij Adobe en lijkt niet van plan te zijn snel op te stappen. Bij Apple staat Lynch een trapje lager dan bij Adobe. Hij behoort niet meer tot het topkader. Lynch is directeur in de divisie van de ervaren Bob Mansfield, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van computerchips en van hardware voor draadloze communicatie. Dat zijn twee zaken waar Lynch weinig ervaring mee heeft. Hij begon zijn carrière wel bij een hardwarestart-up die een smartphone avant la lettre probeerde te maken. Maar daar was Lynch verantwoordelijk voor het ontwerpen en programmeren van de interface. Als ingenieur heeft hij een specialisatie in computeranimatie. Het verdere verloop van zijn carrière heeft ook altijd meer aangesloten bij zijn opleiding. In 1996 kwam hij terecht bij Macromedia, een specialist in multimediasoftware. Daar bouwde hij de internetafdeling uit, met als vlaggenschip de tool Dreamweaver. Later overzag hij ook de ontwikkeling van het Flash-platform. Dankzij het succes van die internetafdeling klom Lynch op en bepaalde hij de strategie van alle softwareontwikkeling in het bedrijf. Toen Adobe in 2005 Macromedia overnam, bleef hij aan boord. Drie jaar later werd hij technisch directeur van de hele groep. Als het effectief de droom van Lynch is om zelf ooit eens een topbedrijf te leiden, dan is hij bij Apple aan het verkeerde adres. CEO Tim Cook is 52 en heeft de touwtjes nog strak in handen, ondanks het gemor over de lage koers van het aandeel. Als Cook ooit opstapt, hebben Phil Schiller en designgoeroe Jony Ive de beste kaarten. Bovendien is het nog maar de vraag of Lynch bij Apple voldoende steun krijgt. Zijn virulente aanvallen tegen het bedrijf zullen hem nog lang achtervolgen. Sowieso zullen waarnemers de carrière van Lynch bij Apple met argusogen volgen. Hij is de tweede externe topmanager die Cook aanneemt. De vorige, John Browett, was aangetrokken om de eigen winkels van Apple te leiden, maar mocht na amper zes maanden weer inpakken omdat hij niet voldeed. Wanneer zou blijken dat ook Lynch een verkeerde keuze is, dan zullen er twijfels rijzen over Cooks neus voor talent, iets waarvoor zijn voorganger Steve Jobs een scherpe reukzin had. STIJN FOCKEDEY, ILLUSTRATIE DAAN ROSSEELSZijn virulente aanvallen tegen Apple zullen hem nog lang achtervolgen.